0

Berbuka puasa

Salam buat semua sahabat yang dicintai,

Sebagaimana tahun-tahun lepas, bos akan menganjurkan acara berbuka puasa di mana-mana hotel atau tempat pilihan yang menyajikan buffet berbuka puasa. Tidak terkecuali tahun ini walaupun pada mulanya wan ingatkan bos sudah lupa. Kali ini Palm Resort (satu kawasan dengan IOI Resort dan Marriot Hotel Putrajaya) menjadi pilihan.

Wan yang sudah salah faham, ingatkan majlis di IOI Resort punyalah menunggu dan tertanya-tanya kerana hingga jam 6.45 petang kelibat budak-budak ofis seorang pun tak nampak bayang. Buat panggilan pada yang empunya organizer, rupa-rupanya wan sudah tersilap tempat. Hangus duit parking RM6 semata-mata kerana tersilap... hampeh betul! Tapi tak boleh nak salahkan sesiapa... kerana salah sendiri, tak confirm betul-betul... tapi dalam hati berbuku dengan rasa nak marah kat orang!

Bila dah jumpa tempat makan, terpaksa beratur panjang memilih makanan sedangkan laungan azan sudah berkumandang di kaca tivi yang disediakan oleh pihak resort. Tapi wan masih terkial-kial mengambil makanan. Sepatutnya sirman ikut sama tapi dia pula ada acara berbuka dengan office-matenya di Nelayan Seafood KL. Jadi hanya wan dan eisya yang menghadirkan diri. Eisya pula wan suruh dia ke tempat duduk... sibuk mengekor di belakang aje kerjanya.

Ketika makanan dijamah. Huhuhu rasanya tak mencapai piawaian. Dengan sotong yang tawar heber, dengan lauk pauk yang tidak ditambah... memang rasa ralat sangat. Bila wan mendapat tahu bahawa RM69 satu kepala... dengan juadah yang sebegitu... memang tak berbaloi rasanya. Nasib baiklah company yang belanja.

Ketika wan ingin beransur pulang, kelihatan Chef (agaknya la...) sedang mengambil catatan dan teranguk-anguk kepala di meja Ah Kee. 'Dia komplen la tu'... dalam hati wan terdetik dengan kenyataan itu. Dan memang benar... pagi ni Ms Lim beritahu wan Ah Kee komplen tentang makanan yang tidak berapa nak sedap itu. (100 kali sedap masakan 'Mister Chef' kat bangi tu *jeling-jeling kat room mate kaksu*) Tiba-tiba wan terfikir... 'amboi siapa yang puasa nih?!' hahaha tapi memang wajarpun wan rasa Ah Kee komplen... memang tak berbaloi sungguh rasanya.

**^**

Hari ini Ms Ooi telah selamat melahirkan baby girl seberat 3.5kg di Hospital Assunta PJ. Ms Ooi yang semalam ketika wan sedang leka buat 'kerja' di office pulang terkocoh-kocoh daripada makan tengah hari mengadu bahawa air ketubannya dah pecah. Hihihi dengan muka dia yang cuak+suspen masih dok terfikirkan tender yang sedang dikerjakannya masih belum selesai.

Dengan 1001 pesanan pada wan... dan wan OK kan sahaja untuk menyenangkan hatinya dan menyuruh dia balik dengan tenang-tenang tak perlu fikirkan pasal tender biar bos yang fikirkan. Dalam hati wan dan terdetik 'tengoklah... kerja itu nanti bos pasti akan menyuruh wan yang akan selesaikannya' dan memang benarlah segala telahan wan itu. Apa-apapun selesai sudah satu tender. Tapi di atas meja Ms Ooi masih ada satu lagi tender yang baru sampai. Jangan la bos suruh wan buat nanti...

Apalah nasib... kena gantikan kerja orang lain aje. Bila la agaknya wan nak bercuti 2 bulan pula... TAPI wan gerenti tak akan ada sesiapa yang akan ganti buat kerja wan kalau wan bercuti nanti (yang entah bila tahun la tuh!). Entah-entah bos akan upah pekerja sambilan. Dah serik rasanya buat kerja orang, tapi bila ada salah kita pula yang dipersalahkan... dengan alasan... 'Oooo ni kerja masa I cuti bersalin'

Nasib baiklah dapat bos yang jenis tak berkira sangat! nasib... nasib....

Salam sayang,

0 comments:

Back to Top