0

Cerita tentang hari raya 1430H

Salam buat semua sahabat yang dicintai,

Pertama sekali, selamat hari raya diucapkan pada semua sahabat yang sentiasa wan ingati. Sedar tak sedar hari ini kita dah 4 hari berhari raya. Pantasnya masa berlalu.

Banyak cerita yang nak dikongsikan dengan kawan-kawan tapi line internet di kampung wan ni slow yang amat! Jenuh nak menunggu... sampaikan wan jaid bosan menunggu. Tapi disebabkan sayangkan pokok-pokok tanaman wan di Farmville wan sabarkan hati untuk menunggu. Tapi tak sempat la pula nak update blog wan ni... Ada juga gambar yang sempat wan ambil tapi tak lain kalilah wan update ya...

Okeylah... sebagaimana yang telah dijanjikan, wan sambut raya di shah alam dulu. Seharian mengikut umi dan adik-beradik sirman (kecuali azli) berpusing keliling di batang kali menziarahi kaum keluarga belah ayah sirman. Dari pagi sampai ke malam, dan lebih kurang jam 9 malam barulah kami sampai di USJ.

Berkemas rumah dan lebih kurang jam 3 pagi kami bertolak balik ke kelantan. Dan alhamdulillah kami selamat tiba di kampung halaman tercinta... hehehe... lebih kurang jam 9 pagi hari raya kedua.

Sambutan di kampung biasa sahaja, tapi oleh kerana wan sudah lewat sehari, kebanyakan rumah saudara mara sudah mereka kunjungi. Tak syoknya beraya hanya kami 3 beranak. Tapi nak buat macam mana... untuk hari itu sempat la wan beraya di rumah maklong, rumah keluarga anis, dan nasib baik anis masih belum pulang ke KL, bersambung pula ke rumah suyoh. Malam tu pula kami buat acara BBQ. Kami bakar ayam dan korie (adik ipar) masakkan mee kuah.

Hari raya ketiga, kami berkunjung ke rumah Pokcik Mat Zin (abang mek) di Tumpat. Kami (mek, abah, lili sekeluarga, Lina anak-beranak serta wan dan anak beranak) dengan menaiki 2 buah kereta bertolak ke sana selepas zohor. Seketika di sana dan wan serta keluarga akan beraya di rumah Ayah Hin di Bechah Durian pula. Oleh kerana mek, abah & lili sudah ke sana, jadi hanya wan dan lina yang belum beraya dengan Ayah Hin akan ke sana.

Dalam perjalanan balik ingat nak singgah di rumah chik Moh (adik abah yang bongsu) tapi dia pula tiada di rumah kerana sudah bekerja. Jadi kami terus balik ke rumah.

Hari ini, hari raya ke-4 rancangannya untuk pergi beraya di rumah mak mertua Lida di rantau panjang, tapi pagi-pagi lagi abah dan adik-beradiknya berkumpul untuk membincangkan pasal harta pusaka. Entahlah... susahnya bila nama sudah ber'title' muflis. Perkara yang mudah jadi sukar.

Oklah nak pergi beraya... nanti wan sambung lagi ya!!

Salam sayang,

0 comments:

Back to Top