0

. [dot] . [dot] . [dot]

Salam buat semua sahabat yang dicintai

Semakin hampir ke penghujung Ramadan, semakin mendatang fajar syawal entah mengapa tiba-tiba hati ini terasa sayu. Mungkin kerana ada satu dua benda yang ‘menumpang’ kat hati ini, menyebabkan ada sedikit rasa tidak selesa. Sebenarnya bukanlah tidak selesa, yang sebenar-benarnya adalah kerana wan rasa sedih. Sedih pada semua benda yang tak sepatutnya wan fikirkan dan wan ambil hati. Tapi yalah dah namanya hati mudah benar rasa terganggu.

Pagi tadi, ketika dalam perjalanan ke pejabat, entah mengapa wan asyik teringatkan Lili. Dan ketika wan sedang bergelut dengan kerja, tiba-tiba wan mendapat panggilan daripadanya. Wah! dia seolah tahu saja wan terfikirkannya! Rupa-rupanya dia pun teringatkan wan juga.

Dulu-dulu... ketika kami masih kecil... kecil yang sebenar-benar kecil, kami ibarat anjing dan kucing yang pantang bertemu pandang. Ada sahaja yang nak digaduhkan dan ada sahaja yang akan membuatkan hati mudah jadi sakit dengan sebarang tindak tanduknya. Memang wan akui, wan bukanlah seorang kakak yang baik... bahkan wan pernah menyebabkan dia hampir... tak tahu macam mana nak cakap! tapi wan yakin parut yang 'tercetak' di belakangnya masih ada hingga ke hari ini. Ya wan telah membuatkan dia melecur di belakang dek jilatan api. Tapi itu cerita lebih 30 tahun yang lalu. Ketika diri masih tidak boleh nak berfikir secara waras dan menilai antara baik dan buruk. Dan wan sendiri tidak pasti bagaimana insiden itu berlaku & rasanya itu juga bukanlah salah wan juga... wan hanya jadi orang yang berada di tempat kejadian... hehehe. Ala budak-budak apa yang dilarang itu yang lagi syok nak buat/main.

Sekarang... dia adalah 'sahabat' yang paling akrab, akan menjadi tempat wan mengadu. Terutamanya ketika hati dilanda gundah gulana dan sedih pilu. Kami akan berbicara tentang segala-galanya yang wan tak mampu nak luahkan pada sesiapa jua hatta pada 'room mate'.

Wan pun tak pasti sejak bila kami boleh jadi rapat, jika difikirkan tentang 'tak sebulu' kami dulu-dulu... bagaikan sukar nak percaya. Mungkin kedewasaan yang telah mengubah hati kami, menukarkan rasa tidak suka kepada rasa cinta. Kami berselang 3 tahun (beza antara kami adik-beradik di atas mahupun di bawah masing-masing tak jauh beza. Arwah kak Ja dan lina selang 3 tahun, antara Lina dan wan 2 tahun, wan dan lili 3 tahun, Lili dan lida 2 tahun, Lida dan Rose 3 tahun, Rose dan Nini 3 tahun, Nini dan Ghafar 3 tahun, Ghafar dan Aizat 3 tahun, Aizat & Khairi 3 tahun). Tapi orang sering kali menyangka bahawa dia, kakak dan wan adik. Mungkin kerana dia terlebih dahulu mendirikan rumahtangga dan mempunyai 4 orang cahayamata berbanding dengan wan yang hanya punya seorang.

Berbalik pada cerita tentang telefon. Wan teringatkan dia pagi tadi kerana ada satu sebab yang rasanya tidak wajar wan tulis di sini. Biarlah ia jadi rahsia antara kami. Dan dia teringatkan wan kerana, mengikut perancangan dia sepatutnya pulang ke kampung pada malam ini selepas solat terawih. Tapi oleh kerana ada anak saudara suaminya akan menumpang jadi perancangannya jadi berantakan.

Sebenarnya kami lebih gemar pulang ke kampung yang mengambil masa cecah hingga ke 7 jam ini di waktu malam. Terutamanya di bulan puasa memandangkan siang hari cuaca panas, pastinya akan membuatkan anak-anak sedikit tidak selesa. Berbanding di waktu malam anak-anak akan tidur. Tapi oleh kerana ada penumpang dia 'diharamkan' balik di waktu malam. Itu yang membuatkan dia rasa ralat dan teringatkan wan untuk meluahkan ketidakpuasan hatinya itu. Hahaha bahkan ketika dia diberitahu oleh suaminya, dia terus masuk bilik dengan alasan untuk menidurkan anaknya si Shasha, dan suaminya siap hantarkan hp nya dengan ucapan 'ni telefon kalau nak telefon kak la' (tak tahulah suaminya perli atau dia sudah arif tentang kami yang kalau ada apa-apa pasti akan menelefon). Dia antara rasa geram dan rasa nak ketawa... itulah cerita yang membawa kepada perbualan kami pagi tadi.

Wan... rasa sedih... bila hari raya semakin dekat. Memikirkan bahawa wan akan beraya jauh dari mek dan abah di pagi raya. Entah lah... atau hanya wan yang masih terasa bahawa wan masih 'anak kecil' mek. Yang akan cari mek kalau ada apa-apa yang bergalang di hati. Dan hanya ingin memandang wajah mek sebagai orang pertama yang akan wan pandang. Sukarnya nak kikis rasa itu walaupun diri sudah bergelar isteri. Yang harus mengutamakan suami terlebih dahulu. Tapi sukarnya nak mendidik hati... sukarnya nak melepaskan rasa nyaman berada dalam pelukan ibu... sukarnya... atau hanya wan yang tak ingin melepaskan rasa itu selagi mek masih bersama kami... itu yang membuatkan wan lagi sedih memikirkan bila hari raya semakin hampir. Tapi apa yang pasti... wan jadi cemburu bila memikirkan semua adik-adik berkumpul ramai-ramai memohon keampunan daripada mek dan abah di pagi raya.

Sedih laaa....


[ Nota wan : ketika menulis n3 ini Lili sekali lagi menelefon wan. Agaknya dia tahu bahawa wan sedang 'mengumpat' pasal dia... ahaks! ]

Salam sayang,

0 comments:

Back to Top