0

Rahmat dan dugaan di bulan puasa...

Salam buat semua sahabat yang dicintai,

Hari ini dah 21 Ramadan bermakna sudah 21 hari kita berpuasa dan tinggal lagi lebih kurang 9 hari kita akan berada di bulan ramadan sebelum fajar syawal menjelma. Semestinya pelbagai dugaan yang kita hadapi sepanjang bulan puasa ini. Tak kiralah sebesar-besar dugaan mahupun kecil-kecil dugaan. Dan tidak terkecuali rahmat Allah yang maha pengasih dan maha penyayang buat hamba-hambanya.

Bagi wan pula, alhamdulillah semalam sebelum my bos ke oversea dia tinggalkan 'duit raya' untuk wan (untuk staffnya yang beragama islam = melayu) syukur alhamdulillah boleh la wan buat modal untuk 'berjalan' nanti! hehehe bukannya untuk buat raya ek?? Insyallah untuk raya pastinya ada tapi tak adalah banyak manapun!

Mek pula awal-awal lagi dah cakap tak mahu anak-anak dia belikan baju raya, atau tudung raya kerana dah banyak katanya... dan ada antara kain yang anak-anak dia beri raya tahun lepas pun masih belum berjahit lagi... Abah... entah wan lupa nak tanya... ahaks! tapi rasanya abahpun sama... sampaikan kadang-kala kalau balik kampung sirman tak payah bawa baju melayu pinjam aje abah punya (nasib baik la sesaiz) jadi wan fikir wan cuma akan beri duit raya sahajalah untuk mek dan abah raya nanti.

Dan untuk duit raya pula, tahun ni wan rasanya mengendeng duit raya sirman! Hehehe sebenarnya wan dah 'tolong' dia tukarkan duit raya untuk anak-anak buah, anak-anak sepupu-sepapat, sepupu-sepupu yang masih di 'bawah umur' juga buat anak-anak sahabat handai nanti. Wan dah minta Anis tukarkan & Anis siap kirimkan duit raya untuk Eisya lagi sebab tahun ni wan tak tahulah sempat jumpa Anis ke tidak hari raya nanti kerana tahun ni turn wan beraya di shah alam dulu sebelum balik ke kampung. Sementara Anis pula balik kampung dulu kerana dia tidak dapat cuti panjang selepas raya, means dia dah kena masuk kerja selepas 'cuti umum' raya. Jadi kiranya tahun kami 'selisih' jalan!

Dan tahun ni juga wan tak buat apa-apapun untuk menghias rumah. Kalau dulu setiap tahun wan akan tukar-tukar warna cat dinding yang sechoet tu... hehehe tapi tahun ni wan tak ada hati nak tukarpun. Biar ajelah. Begitu juga dengan langsir... rasanya wan guna ajelah yang tahun-tahun sudah. Entah ya... wan tak rasa sangat nak berhias sakan untuk sambut raya kali ini. Biskut-biskut rayapun wan tak tempah satu apapun. Tak seperti tahun-tahun sudah... puasa baru sehari dua dah sibuk menempah biskut tart nenas yang menjadi kegemaran sirman! Lagipun tahun ni kakyah tak 'bukak bakery' jadi tak adalah! hehehe alasang!!! Pendek kata wan hanya berbelanja untuk baju raya sahaja.

Dugaan... ya hari ini memang dugaan sungguh. Seawal pagi ketika wan bangun nak bersahur. Sebagaimana biasa wan nak masakkan telur kicap untuk Eisya (lauk kegemarannya dan dia boleh habiskan sepinggan nasi yang agak banyak hanya dengan berlaukkan telur masak kicap!) tapi nak dijadikan cerita... gas pula habis!! uuwwaaaa kenapalah dia pilih pagi ketika sahur nak habis??... Dah la pepagi buta macam ni mana ada kedai yang buka nak order tong gas baru? Waktu pula dah jam 5 pagi. Wan ada masa lebih kurang 30 minit aje. Lauk malam tadi semuanya dah licin dan kalau adapun mestilah dah jadi sejuk-beku lagi la tak ada selera nak makan.

Wan buntu tak tahu nak masak macam mana... Sudahnya Eisya hanya bersahur dengan honey star dengan susu. Kesian my Aysha, tak tahulah dia akan dapat bertahan sampai ke petang atau tidak hari ni! Hari ini pula sekolah dan mula buka balik selepas 3 hari cuti sempena UPSR. Harap-harap dia akan dapat bertahan... Dan ketika wan hantar baju persalinan dia di nursery wan cakap kat bibik dia ponteng sekolah petang (sekolah agama) biar dia rehat-rehat sahaja di nursery. Bukan apa, wan rasa kasihan kalau seharian dia bersekolah dan dia akan jadi lagi penat! Sayang la nak suruh dia ponteng puasa... melampau ke wan ni ek??

Jadi... sekarang ni wan rasa macam nak cari dapur elektrik. Mana tahu incase kalau gas habis wan masih ada alternatif lain untuk masak... huhuhu ye ke?? boleh caya ke dengan wan ni??

Dan rasanya itulah dugaan dalam berpuasa untuk wan tahun ni... tapi rasanya dugaan ini tak sebesar mana, kecuali untuk Aysha yang dah la tahun ni adalah tahun pertama dia mula berpuasa...

Oklah wan nak sambung 'berkebun' di Farmville wan di Facebook... hahaha wan tengah gian nak berkebun ni... so kawan-kawan hantar la banyak-banyak hadiah kat wan ek! Lagipun hari ini senyap sunyi aje kat office. Bos dah terbang ke oversea, 2nd bos pula ada meeting di Senai Johor (gerenti tak masuk!), ms lim cuti this whole week... dia balik ke cina... ahaks! ms ooi pula ambil half day leave... yang tinggal di pejabat adalah wan dengan ms tee... engineer pula jarang masuk office dan kalau masuk pun dah petang-petang... so, wan MERDEKA!! yahoooo.... hahaha *gelak jahat*


Salam sayang,

0 comments:

Back to Top