0

PPSMI dimansuhkan 2012

[ MUKTAMAD... Muhyiddin Yassin berkata sesuatu selepas mengumumkan keputusan Kabinet mengenai dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik pada sidang akhbar di Kementerian Pelajaran, Putrajaya, semalam. Turut hadir Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi (tengah) dan Ketua Pengarah Pelajaran, Alimuddin Mohd. Dom. – Utusan/Zaki Amiruddin ]

PUTRAJAYA 8 Julai – Mata pelajaran Sains dan Matematik akan kembali diajar dalam bahasa Melayu di sekolah kebangsaan manakala bahasa ibunda di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil mulai 2012.

Keputusan Kabinet hari ini mengubah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilaksanakan pada 2003.

Serentak itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan strategi untuk memartabatkan bahasa Melayu (MBM) serta memantapkan penguasaan bahasa Inggeris (MBI) di semua peringkat persekolahan.

Kerajaan juga menawarkan pendekatan baru dalam pengajaran Sains dan Matematik bagi meningkatkan keupayaan murid untuk menguasai kedua-dua cabang ilmu itu dan teknologi demi masa depan negara.

Kata beliau, keputusan memansuhkan PPSMI dibuat setelah kerajaan meneliti secara terperinci hasil kajian dan pemantauan mengenai dasar itu yang menunjukkan ia tidak dapat dilaksanakan seperti dihasratkan.

Justeru untuk memastikan pemansuhan itu tidak menjejaskan pencapaian murid yang sedang mengikuti PPSMI, pengajaran dan peperiksaan untuk kedua-dua mata pelajaran itu akan dibuat dalam dwi bahasa sehingga kohort terakhir PPSMI tamat pada 2014.

“Pelaksanaan (sepenuhnya dalam bahasa Melayu) akan dibuat secara bertahap di tahun satu dan tahun empat di sekolah rendah dan tingkatan satu dan empat di sekolah menengah bermula pada 2012.

“Perubahan ini bagaimanapun tidak melibatkan tingkatan enam dan matrikulasi,” katanya pada sidang akhbar di sini.

Menurut Muhyiddin, pemantauan Kementerian Pelajaran tahun lalu mendapati hanya sebahagian kecil guru menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik.

Begitu juga secara purata peratusan penggunaan bahasa Inggeris adalah antara 53 hingga 58 peratus daripada keseluruhan masa yang diperuntukkan bagi mata pelajaran Sains dan Matematik.

Pada masa sama, kata beliau, peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2008 merosot daripada 85.1 peratus kepada 82.5 peratus bagi sekolah bandar dan daripada 83.2 peratus kepada 79.7 peratus bagi sekolah luar bandar.

“Bagi mata pelajaran Matematik, pencapaian murid bandar merosot daripada 84.8 peratus kepada 80.9 peratus manakala pencapaian murid luar bandar merosot daripada 80.9 peratus kepada 77 peratus.

“Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik semakin melebar semasa PPSMI dilaksanakan,” katanya.

Muhyiddin berkata, selain pemantauan yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran, Laporan Trends in Mathematics and Science Study 2007 menyatakan kedudukan murid Malaysia dalam mata pelajaran Sains merosot daripada tangga ke-20 pada 2003 ke tangga ke-21 pada 2007.

“Bagi mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid merosot daripada tangga ke-10 pada 2003 ke tangga ke-20 pada 2007,” katanya.

Muhyiddin memberitahu, kajian universiti-universiti tempatan pula mendapati tahap peningkatan penguasaan bahasa Inggeris murid adalah nominal, iaitu tidak lebih tiga peratus sepanjang pelaksanaan PPSMI.

“Tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid terutamanya di luar bandar masih rendah menyebabkan mereka sukar untuk memahami pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

“Berdasarkan pengamatan ini, kerajaan yakin Sains dan Matematik perlu diajar dalam bahasa yang mudah difahami oleh murid iaitu bahasa Melayu di sekolah kebangsaan, bahasa Cina di SJKC dan bahasa Tamil (SJKT),” katanya.


Petikan : Utusan Online

* * * *
Kata Wan:

Pastinya setiap orang punyai pendapat dan pandangan yang berbeza dalam isu pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris ini. Secara peribadi, wan lebih suka dua subjek ini (Matematik & Sains) diajar dalam bahasa ibunda kita Bahasa Malaysia. Bukanlah nak perlecehkan bahasa inggeris. Bukan! Tapi sebagai sebuah negara yang mengangkat bahasa melayu sebagai bahasa rasmi, seharusnya bahasa melayu dijadikan sebagai bahasa perantara dalam semua subjek di peringkat rendah dan menengah. Termasuklah dalam pembelajaran mata pelajaran sains dan matematik.

Sebagai bekas pelajar yang datang dari luar bandar (kampung) tidak dapat dinafikan bahasa inggeris sangat penting, dan penguasaan bahasa inggeris terutamanya bagi pelajar dari kawasan luar bandar agak lemah. Jadi hasrat kerajaan dengan memperkenalkan pembelajaran subjek matematik dan sains dalam bahasa inggeris di harap secara tidak langsung dapat membantu pelajar menguasai bahasa inggeris dengan lebih baik. Tetapi sedarkah mereka, secara tidak langsung telah membuatkan prestasi pelajar luar bandar yang lemah dalam bahasa inggeris, membuatkan 2 subjek ini turut menerima tempias yang sama?

Kalau benar mereka ingin meningkatkan penguasaan bahasa inggeris pada pelajar, banyak lagi cara yang boleh mereka lakukan, tapi jangan melibatkan subjek yang lain yang sesetengah pelajar boleh skor, tetapi disebabkan bahasa inggeris mereka tercicir.

Walau bagaimanapun ini hanya sekadar pendapat peribadi wan yang menghadapi kebimbangan terhadap kelemahan my Aysha dalam subjek bahasa malaysianya. Adakah wan terlalu menitikberatkan bahasa inggeris? Rasanya tidak juga... jadi pada wan sebagai warganegara yang cintakan bahasa melayu, pemansuhan ini adalah sesuatu yang wajar.

Seharusnya bahasa malaysia dapat ditutur dan difahami dengan baik oleh semua golongan masyarakat di negara ini terlebih dahulu sebelum kita berfikir untuk global. Ini wan bercakap berdasarkan pengalaman yang wan hadapi di depan mata setiap hari. Pengalaman bekerja dengan 'seorang ini' (bukan semua ya!) yang agak lemah dalam penguasaan bahasa malaysia, dengan kata lain susah faham bahasa malaysia (wan cakap lain dia faham lain!) sedangkan 'dia' sudah menjadi warganegara negara ini lebih 30 tahun. Dilahirkan dan dibesarkan di negara ini walaupun nenek moyangnya tak mustahil masih ada lagi di negara asal mereka.

Wan bukan anti perkauman. TIDAK! wan bekerja dengan hampir 80% bangsa mereka dan wan sudah bekerja bertahun-tahun dan wan tidak punyai sebarang masalah. Tapi adakalanya wan jadi sedih kerana kadang-kala 'dia' tidak faham bila wan cakap Bahasa Malaysia. Sedihkan?!

Jadi sebagai ibu, wan harus meningkatkan mutu penguasaan dan pemahaman bahasa malaysia my Aysha di samping tidak mengenepikan penguasaan bahasa inggerisnya. Jadi, pembelajaran antara bahasa malaysia dan bahasa inggeris biarlah seimbang. Sekurang-kurangnya my Aysha tidak tercicir, memandangkan my Aysha bersekolah di sekolah yang mempunyai pelajar berbilang bangsa. Ini juga satu cabaran pada wan kerana berada dalam kalangan mereka yang pelbagai bangsa dengan bahasa pertuturan yang pelbagai seharusnya tidak memberi masalah kepada my Aysha apatah lagi apabila dia harus bersaing dengan mereka dalam bidang pelajaran.

Rupanya apabila kita berada dalam kelompok yang merasakan bahawa mereka lebih 'maju-moden-bijak' sedikit sebanyak memberi kesan pada pemikiran dan kehidupan yang akan kita jalani di masa depan. Dan wan sendiri... merasa betapa mencabarnya menjadi ibu di zaman ini. Walaupun wan tidak ingin membuat perbandingan dengan cara wan belajar berpuluh-puluh tahun yang lampau... dengan cara my Aysha belajar sekarang, tapi sedikit sebanyak wan akan membuat perbandingan kerana wan tidak ingin anak wan hadapi apa yang pernah wan hadapi dahulu... Apa yang wan inginkan hanyalah yang terbaik untuk masa depan my Aysha.


lots of love...



0 comments:

Back to Top