Aktiviti hujung minggu

Salam semua,

Aktiviti biasa kalau wan tak keluar hujung minggu iaitu membaca novel! Yelah dok rumah dengan tak dak benda nak buatkan cukup membosankan!! Apatah lagi kalau sirman pula tak ada kat rumah dan tivi usah cakaplah memang tak ada peluang nak tengok la kalau Aysha sudah pegang remote.

Jadi... bacalah buku. Kan buku itu peneman yang paling setia! Betul tak?? Kalau orang lain tak setuju wan tak kisah, tapi pada wan ia memang teman wan yang paling akrab, yang paling setia... ketika mood membaca baik la... kalau tidak, susah juga wan... memang mati kutu lah!

Kali ini wan mengadap buku terbaharu Rose Harissa bersama PTS Litera berjudul Wasilah Cinta Weera. Buku ini wan beli masa Pesta Buku hari tu, dengan nacha. Lama simpan, yelah stok buku banyak sampai tak tahu nak baca yang mana dulu. Itu yang dok selang-seli baca antara Jemari Seni-Kaki Novel-NB Kara-Alaf & PTS. Huhuhu susah juga bila stok banyak... semua nak baca tapi masa pula terbatas. Baca weekdays karang mengantuk kat office la pula. Yelah dok 'mentelaah' sampai pagi, mana tak mengantuknya!

Sebenarnya buku WCW ni wan dah baca separuh hari jumaat-malam sabtu tu. Itu yang habis jer kerja hari sabtu, balik rumah dalam 2.30 petang start baca... lebih kurang jam 6 lebih dah habis baca. Uiks cepat juga wan baca kan?? Naskhah yang setebal 607 halaman ini wan baca dalam masa tak sampai 2 hari, kiranya okla kan?

Best ke cerita dia?

Oklah... menarik!


Kisah tentang apa?

Kisah hidup Weera (Tajul Aweera Tajul Arifin) anak kacukan Melayu-Siam yang mempunyai seorang sahabat yang dianggap abang/bapa iaitu Ray (Raymond Azman Ananda). Persahabatan yang terjalin antara mereka sangat akrab hingga menimbulkan fitnah bahawa mereka adalah pasangan gay. Hidup Weera yang di anggap berjaya (dari segi pekerjaan yang memberikan sumber pendapatan yang lumayan & mempunyai Jasnita - teman wanita yang cantik & seksi) menimbulkan rasa tidak puas hati pada Firdaus rakan sekampung yang juga rakan serumah. Pada Firdaus, Weera tak sepatutnya mendapat semua kesenangan itu, disebabkan hubungan yang tidak baik dengan bapanya.

Rupanya Weera menyimpan kisah kanak-kanak yang sangat tragik dan menyedihkan yang membuatkan dia lari daripada bapanya. Perceraian kedua orang tuanya, mamanya di halau keluar dengan alasan bermukah dengan lelaki lain, dan Weera yang menjadi tempat bapanya melepaskan geram, menyebabkan Weera menjadi 'anak yang terbuang'.

Firdaus yang sentiasa tidak puas hati pada nasib Weera yang 'baik' melakukan onar dengan Jasnita dibelakang Weera. Firdaus bertindak melarikan diri dari rumah bersama barang-barang berharga milik Weera termasuk mengahwini Jasnita (yang ketika itu sedang menghadapi masalah dengan Weera yang ingin memutuskan hubungan mereka) tanpa pengetahuan Weera dan dia (Firdaus) yang sepatutnya berkahwin dengan Sari Ayu tunangnya dalam masa terdekat (seminggu).

Weera yang kasihan pada nasib Sari Ayu, mengambil keputusan untuk menggantikan tempat Firdaus sebagai pengantin lelaki. Perkahwinan mereka walaupun tanpa rasa cinta namun atas ikatan akad yang sah Weera berusaha menjadi suami yang baik. Namun persahabatannya dengan Ray membuatkan Sari Ayu menyimpan perasaan was-was terhada Weera. Sementelah pula bila Firdaus dapat tahu bahawa Weera musuh ketatnya yang menjadi suami Sari Ayu, mula mengganggu Ayu dengan cerita-cerita yang tidak baik tentang Weera.

Benarkah Weera seorang gay dan Ray itu pasangannya? Bahagiakah Sari Ayu dengan perkahwinan tanpa cintanya itu? Dan benarkah mama Weera - Amra wanita siam yang dihalau itu telah murtad? Dan berjayakah Firdaus menghancurkan hidup seorang Tajul Aweera?? Segalanya akan terjawab apabila kamu membaca naskhah terbaharu daripada Rose Harissa ini.


Apa komen wan?

Sebenarnya wan tak layak untuk komen. Hehehe. Lagipun penulis ada sesuatu yang ingin disampaikan iaitu tentang hubungan lelaki dengan lelaki. Benar, tidak semua lelaki yang bersahabat baik sesama jenis adalah pasangan gay. Seperti juga wanita bersahabat baik sesama wanita terus dicop sebagai lesbian. Hanya hati dan nawaitu masing-masing yang boleh membezakan erti persahabatan antara mereka.

Cumanya wan sedikit 'terkejut' dengan cara penulis yang menulis 'agak daring' bila datang part yang menggambarkan situasi apabila Weera dan Sari Ayu 'bersama'. Pada wan ia agak berlebihan. Bagi wan yang sudah berkahwin ini oklah kot tapi penulis harus ingat, ada dalam kalangan pembacanya masih lagi bujang/anak dara... jadi tidak sewajarnya ia digambarkan sebegitu rupa, sementelah pula dengan titlenya sebagai novel islami. Entahlah atau ini hanya sekadar perasaan wan yang agak 'kuno'. Pada wan, rahsia (perasaan) 'intim' antara suami & isteri biarlah menjadi rahsia antara mereka sahaja.

Lagi satu, membaca naskhah Rose Harissa kali ini, wan terasa bagaikan sedang membaca naskhah dari seberang (Indon). Adakalanya susunan bahasanya mirip sekali. Atau penggunaan gantinama diri kamu sebagai pihak kedua yang menjadi faktor? Entahlah... tapi pada wan okey jer, kerana wan juga kadang-kadang suka gunakan istilah 'kamu' merujuk pada kalian semua... hehehe bunyi macam best aje! Dan wan juga memang gemar membaca novel daripada penulis Indonesia dalam bahasa ibunda mereka iaitu bahasa Indonesia! Jadi wan memang tak ada masalah!

Tapi apa-apapun memang naskhah daripada Rose Harissa kali ini amat berlainan sekali daripada naskhah dia yang sebelum-sebelum ini.

PS: wan baru perasan, penggunaan 'kamu' yang digunakan oleh Rose dalam naskhah ini merujuk kepada awak, sedangkan ianya berbeza apabila kita menggunakan 'kamu' untuk merujuk kepada umum (awak) yang ramai bilangannya. Ya... sebab tu wan rasa seperti bahasa indon! Kamu ngerti ngak?? hehehehe

1 comments:

ryn said...

ya ngerti... :p
wan, kat sini pun biasa yang guna ganti nama kamu untuk awak/kau

Back to Top