Sugar and Spice

Salam semua,

Akhirnya, habis juga buku ni. Sugar and Spice by Jules Stanbridge (siri A little black dress Book). Selepas menghabiskan 3 buah novel melayu, wan baca novel ini untuk meneutralkan kembali otak wan.... (hahaha ada ke lagu tu??)

Best ke buku ni?

Pada wan okey la...

Kisah tentang Maddy Brown yang kehilangan pekerjaan yang sudah bertahun-tahun dia lakukan. Kerja yang sudah sebati dengan jiwanya, yang memberi sumber pendapatan yang besar. Pabila dia diberitahu bahawa dia diberhentikan kerja, semangat hidupnya bagaikan jatuh merudum. Tapi si Maddy ni, dia ada satu hobi yang sangat gemar dia lakukan iaitu membuat kek! Pada dia membuat kek dapat menghilangkan ketegangan perasaannya. Memberinya keseronokkan apatah lagi apabila setiap keknya dipuji 'sedap' oleh mereka yang memakannya. (tang ni wan teringatkan kakmOn yang jauh di pulau -pinjam judul cerita kaksu- sana yang hasil tangannya sangat cantik dan sering membuatkan wan meleleh air-liuq, mouth-watering kata omputih hehehe)

Atas galakan dan nasihat kakaknya Moo, Si Maddy ni buka kedai kek yang diberi nama Sugar & Spice. Kedai kek yang beroperasi di rumahnya. Bukan mudah nak berjaya, pelbagai dugaan melanda hidupnya hinggakan dia hampir putus asa. Ops! si Maddy ni sudah divorce & tak punya anak tapi still baik dengan ex-husbandnya kerana mereka ada seekor anjing -frog- yang jadi pengikat mereka (biasalah omputih, tak ada benda lain yang nak dibela... anjing jugak yang jadi pilihan mereka!).

Hinggalah Matt -Matthew Tennant- seorang duda yang kematian isteri dan punyai 2 orang anak gadis yang berusia 6 & 8 tahun hadir dalam hidupnya. Adakah Matt adalah 'him' yang dia cari?? Soulmate yang dia impi-impikan? Tapi Matt pula tak berani nak ambil risiko, tak sanggup untuk menghadapi masa-masa suram lagi seandainya berlaku perpisahan untuk kali kedua dalam hidupnya. Pada nya cukuplah sekali dia menanggung perit kehilangan wanita kesayangannya.

Kasihan Maddy! ketika dia hampir percaya Matt adalah 'the one' yang dia cari, dia harus akur untuk kehilangan Matt, sebagaimana dia hilang James (ex-husband) dan lepaskan Greg si mamat kasanova.

Membaca novel ni, okeylah... kisah bagaimana Maddy menangani hidupnya. Tapi apa yang best (macam nak cuba buat aje tapi.... hehehe paham-paham la... ya tak reti!) di setiap bab ada disertakan resepi kek yang si Maddy ni buat. Siap dengan cara membuatnya lagi! Macam novel cum buku resepi la pulak!

Lepas ni wan nak start baca novel ni pula... Yuda Di Padang Maya. Harap semangat wan masih bertahan dan terus bertahan, jitu dan utuh untuk menghabiskan Yuda ni!

Chaiyok! Chaiyok!


1 comments:

Khairi said...

caiyokk!

Back to Top