0

Buku yang usai dibaca...

Salam semua,

Malam tadi wan mula baca, tengah hari ni sudah selesai! Cepat dan pantas! hehehe Yelah bila kita suka akan sesebuah buku yang dibaca, secara tak langsung pembacaan kita akan jadi lancar dan menyeronokkan. Betul tak? Apa-apalah wan!!

Agaknya sebab masih terpengaruh dengan 'bahasa' dalam buku terbaharu Rose Harissa yang telah selesai wan baca, dan wan sudah masuk fasa 'nak-rehat-baca-novel-melayu/malaysia' sekejap, itu yang membuatkan wan beralih arah pada novel karya Maria A Sardjono berjudul Sekuntum Mawar Gunung. Novel ini wan pinjam daripada 'ajen buku indon' Siapa tu? hehehe tak nak cakaplah nanti kamu berpusu-pusu gi serbu dia minta pinjam sedangkan naskhah yang dia miliki adalah edisi yang amat-amat-amat terhad. Ala-ala limited edition gitu!

Macam mana wan boleh laju baca? Dalam tempoh masa tak sampai satu hari sudah habis?

Okey, selain alasan di atas, sebenarnya buku ini nipis sahaja. Hanya berhalaman 306 muka surat yang berukuran lebih kurang 12cm x 17.5cm sahaja. Bahasanya mudah difahami dan ceritanya ringkas tanpa ada konflik-konflik yang memberatkan fikiran. Sesungguhnya sangat sesuai untuk wan yang mahukan bahan bacaan yang simple dan menenangkan.

Kisah tentang apa?

Kisah tentang Utari yang kematian suami akibat kemalangan. Meninggalkan 2 puteri yang masih anak yang masih perlukan figura seorang ayah dalam hidup mereka. Banyak benda yang harus dikorbankan oleh Utari seorang suri rumah yang tidak bekerja. Selain ketiadaan sosok suami, dia juga harus pindah rumah yang lebih kecil di pinggiran kota meninggalkan tetangga yang baik hati demi kelangsungan hidupnya bersama 2 anaknya.

Berpindah di tempat baharu tanpa diduga dia dipertemukan kembali dengan Toni, mantan kekasih hati yang masih lagi bersendiri. Mereka berpisah lebih delapan tahun yang lalu kerana mendapat tentangan kedua orang tua Utari yang tidak percayakan seniman (pelukis) sebagai ketua keluarga yang akan memberikan kesenangan hidup pada anaknya.

Rupanya berpisah lebih lapan tahun tidak pernah menguburkan rasa cinta Utari terhadap Toni. Namun banyak perkara yang harus diperhitungkan oleh Utari selain hanya untuk memenuhi impian hati. Dia harus pertimbangkan Baskoro sahabat almarhum suaminya yang menaruh hati padanya, kedua orang anaknya -Ninik & Titik- yang dahagakan kasih sayang seorang ayah, dan Yuni kekasih baru lelaki itu. Apa keputusan Utari??

Apa yang pasti kesudahan yang sangat membahagiakan... itu yang pentingnya!! hahaha

Malam ni nak baca buku karya Maria A. Sardjono yang lain pula... ada banyak lagi yang belum dibaca. Nasib baiklah 'khutub khanah' ni tak ada due date bila harus dipulangkan, jika tidak kena denda!

Buat 'awak'... lama-lama sikit tak kisahkan?? Kita sayang kat 'awak'!


0 comments:

Back to Top