0

Buku yang usai dibaca

Salam semua,

Yay!!! malam tadi wan berjaya menghabiskan sebuah lagi buku Maria A. Sardjono yang berjudul Kunanti Rekahnya Fajar.

Kisah tentang Astri/Ninik yang mengalami kemalangan jalan raya yang serius. Yang telah meragut seluruh hidupnya apabila dia mengalami hilang ingatan. Bahkan dirinya sendiripun dia tak ingat. Sementelah pula kad pengenalannya turut musnah dalam kebakaran yang meragut ingatannya itu.

Berkat kesabaran si doktor, dia berjaya menghadapi hari depan yang samar. Atas ihsan si doktor dia dibawa pulang ke rumahnya. Atas rasa simpati dan merasa diri dilindungi si wanita jatuh cinta pada sang doktor yang merawatnya. Apatah pula si doktor yang juga telah bercerai dengan isterinya dengan alasan diri tidak hargai, lebih mementingkan para pesakitnya!

Namun tanpa di sengaja ingatannya kembali dan menemukan kembali seluruh ingatannya yang hilang, dan kenyataannya adalah dia seorang isteri! Dapatkah cinta mereka tetap bertahan?? Siapakah wanita yang bersama dengannya yang terkorban dalam kemalangan itu? Siapakah dia, Ninik atau Astri?

Jawapannya: sebuah kisah yang sangat sweet :-) walaupun dugaan yang dihadapinya agak mencabar. Lupa siapa diri, tidak diakui oleh sang suami yang lebih rela menganggap dirinya sudah 'mati'. Dan wanita yang terkorban itu adalah sahabat baiknya! yang diakui sebagai 'isteri' oleh suaminya. Rupa2nya dia adalah anak jutawan yang mempunyai harta kekayaan yang sangat banyak... ketika kejadian, dia dalam proses nak bercerai dengan suaminya yang main kayu tiga dengan perempuan lain menggunakan kekayaannya. Suaminya ingat bila dia hilang ingatan, dia akan lupa selama-lamanya.

Malam sebelumnya wan habis baca karya Maria yang berjudul Di Balik Dinding Kelabu. Kisah tentang Nia-Rosnia, seorang wanita yang lembut, keibuan, penuh rasa cinta pada keluarga. Dan semuanya nampak seakan berjalan mulus tanpa rintangan hinggalah dia memergoki sang suaminya mengkhianati seluruh kepercayaan dan cintanya dengan wanita lain di rumahnya sendiri. Dan wanita itu adalah Ratna adik sepupunya yang dia biayai hidup dan pelajarannya.

Entah dari mana datangnya kekuatan itu... tiba-tiba sahaja tangannya telah menghunjuamkan gunting ke jantung wanita kekasih suaminya itu!. Dia dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan ketika itu dia sedang mengandungkan anaknya yang keempat (yang lahir dalam penjara).

Peritnya hidup dalam penjara. Lantaran kehadiran Doktor Rudi yang simpati yang merawat tubuh dan jiwanya akibat tekanan batin telah memulihkan semangatnya untuk menghadapi hidup yang mencabar sebagai 'banduan'. Kalau bukan kerana timbulnya rasa diperlukan dan rasa dikasihi sebagai manusia, pastinya dia tidak sanggup menjalankan kehidupannya di 'balik dinding kelabu' (dalam penjara).

Kesimpulan: Kisah pahit getir seorang wanita yang dikhianati cintanya, walhal hidupnya hanya untuk rumahtangganya, untuk suami & anak-anak kesayangannya. Namun sekuat mana dugaan yang datang adakalanya hilang juga pertimbangan diri. Namun beransur-ansur dengan sokongan moral daripada mereka yang bersimpati, dia bangkit menjalani hidup yang penuh pancaroba ini. Tewas sekali bukan bermakna dia akan tewas selama-lamanya. Dia harus bangkit demi anak-anaknya.

Hahaha... wan ni dah jadi macam ala-ala 'marathon-karya-Maria' gitu!! Masih banyak lagi yang belum dibaca ni. Harap-harap tuannya masih berbaik hati untuk tidak menanyakan tentang buku-buku kesayangannya ini. 'Awak' sabar ya! :)


0 comments:

Back to Top