0

Cerita fasal makan

Salam semua,

Kali ini wan rasa nak bercerita fasal makan. Sebenarnya benda ni dah lama (dua minggupun kira lama jugak kan??).

Ceritanya begini...

Kalau korang masih ingat, wan pernah cari tempat makan halal 2 - 3 minggu yang lepas (wan pernah letak status tempat halal di FB). Sebenarnya bos wan nak belanja makan sebab salah seorang daripada staff office resign. Kiranya farewell party la. Oleh kerana ada staff melayu (muslim) jadi bos suruh wan cari tempat makan yang halal la.

Pilih punya pilih, check punya check, selepas hampir putus asa kerana majoriti tempat yang dicadangkan tak ada sijil halal Jakim, jadi wan tak berani nak kata YA untuk tempat-tempat itu. Kalau setakat wan sorang, wan ON aje untuk mana-mana tempat dan sampai masa makannya wan carilah alasan untuk TIDAK HADIR. Itulah perancangan wan! Tapi memandangkan ada lagi staff melayu selain wan, jadi wan harus cari juga sampai dapat.

Tapi apa yang wan nak cerita ni fasal seorang staff - 'Si Polan' (lelaki-Melayu-technician). Wan dengan dia memang tak boleh nak ngam. Dan wan pernah 'gaduh' dengan dia. Adalah kes tak payah ceritalah. Oleh kerana hari yang dijanjikan (mulanya hari isnin sudah okey, tapi bila tunda ke hari selasa wan memang tak boleh nak pergi tapi wan tak cakaplah mereka). Jadi wan memang tak dapat pergi.

Keesokkannya, ada sorang adik ni, perempuan la, dan dia juga tak pergi makan malam tu, dia datang kat wan dan tanya...

"Kak wan, 'Si Polan' ni 'minum' ek?"
Wan dengan muka blurr-blurr, "Entah tak tahu pulak... tak pernah nampak! Kenapa, dan macam mana Ada tahu?"
"Tak... Ada dengar dia cakap dengan Ms Lim. Ms Lim cakap dengan dia, wah! you minum ya? dan dia jawab kalau tak minum tak macho ar... kepala hotak dia macho!" cerita si adik ni dengan beria-ia.
"Serius kakwan tak tahu!" dengan mata yang terkebil-kebil

Jadi apa yang wan nak ceritakan (sebenarnya nak luahkan rasa tidak puas hati) kerana Si Polan ni dia macam tak puas hati dengan wan (agaknyalah). Sebab, pertama bos cadangkan makan kat Souled Out di Sri Hartamas, bos kata 'halal' sebab ada orang melayu makan kat situ. Dan wan berterima kasih sangat-sangat pada JiD sebab wan dapatkan info dari dia... Souled Out TAK ADA sijil Halal daripada JAKIM, jadi wan tak nak... jadi bila makan kat tempat yang mereka makan, malam tu, mungkin tak sehebat makan kat Sri Hartamas, itu yang membuatkan dia tak puas hati.

Kedua, dah la tu wan pulak tak datang sedangkan wan yang beria-ia pilih tempat. 'Beria-ia cari tempat, si wan tak datang pun!' itu yang wan dengar dia mengadu/cakap kat budak nih!

Angin juga wan. Kita dah penat-penat cari dia macam tak hargai pula. Nak aje wan cakap kat dia... kalau dia nak makan sangat 'menatang' tu dia makan la sorang, jangan nak heret orang lain sama!... Wan memang geram betul. Agaknya sebab orang macam dialah yang mencemarkan status 'Melayu itu Muslim'!

Itu belum lagi anggapan mereka (cha-ya-nun-alif), mana-mana restoran/tempat makan yang ada label 'pork free' (maksudnya tak serve menatang tu la) bila ada yang berbangsa Melayu makan, secara automatik ianya 'HALAL'. Tapi apa yang kita query adakah ayam yang dimasak itu di sembelih dengan cara yang betul? pinggan mangkuk, periuk belanga... adakah juga digunakan untuk memasak 'benda' lain? (fahamkan maksud wan?!) Jadi biarlah orang nak kata wan cerewetpun wan tak kisah. Kerana apa yang kita makan akan jadi darah daging kitakan?? Itu adalah fakta! Biarlah wan tak makan sedap-sedap pun janji wan tahu sumber makanan yang wan makan itu adalah daripada punca yang sahih kehalalannya.

Kadang-kala bila kita bekerja dengan mereka yang tidak faham sangat fasal islam dan kita (wan lah) bukanlah orang yang pakar tentang hukum hakam, adakalanya ianya cukup mencabar. Bila mereka tanya "kenapa mereka (islam) boleh minum dan you tak boleh? kenapa mereka (islam) boleh 'makan' dan you tak boleh makan? Mereka pun islam sama macam you".

Takkan wan nak cakap 'Oh! sebab saya penganut agama islam yang baik' (sungguh ke kita baik?) Adakalanya perkara-perkara yang syubhah kita tak ambil beratpun)

Pendek kata, biarlah orang nak kata wan kuno ke apa, janji wan tahu apa yang wan buat.


0 comments:

Back to Top