2

[ 2 ] : Petualang Cinta

kau boleh acuhkan diriku
dan anggapku tak ada
tapi takkan merubah
perasaanku kepadamu



“Apa yang lama sangat korang diskuss dengan En. Zack? Ada apa-apa yang aku kena buat ke?"

“Tak ada bendalah... Eh Lila, petang nanti kami nak ke kompleks, mahu ikut?” Sheema bersuara.

“Buat apa?, malam nanti aku ada date la” Aku tersenyum memandang Sheema. Tak berani nak pandang kat tempat lain.

“Dengan siapa?” Zana menyampuk dengan raut wajah ingin tahu. Ya! dengan wajah yang beria-ia nak korek rahsia. Zana... zana! pantang dengar orang lain ada ‘date’ dia pula sibuk nak ambil tahu. Lagipun mereka tahu tak ada sesiapa dalam hati aku dan aku juga tidak pernah bercerita apa-apa tentang 'date' aku malam nanti.

“Ada laaa... mana boleh cakap sekarang, nanti kau potong line aku hahaha

“Eee kedekutnyaaa! Habis che abe aku tu nak letak mana?”

“Habis yang kau sibuk-sibuk nak tahu buat apa? Tak takut aku repot dekat che abe kau? Kau bukan tak tahu, si Kahar tu boleh tahan juga cemburu dia!”

Aku pun tak faham kenapa setiap boyfriend kawan-kawan aku, baik Zana, baik Leleq mahupun Nonie mereka akan cari aku kalau tak dapat ‘jumpa’ makwe masing-masing. Mereka lebih percayakan aku daripada makwe mereka! Kadang-kadang aku pula yang jadi rimas. Selalu kena terjah!

“Eh dah ke? aku nak balik ke bilik laa” Zana mula bangkit, mengemas letak duduk baju kurung cekak musang yang tersarung di badannya.

“Eh, bukankah lepas ni ada kelas En. Suhaimi?”

“Alamak, Lila... sorry lupa nak beritahu, kelas En. Suhaimi dibatalkan sebab dia ada hal emergency. Nanti dia akan inform bila dia nak buat kelas ganti”

“Ooo patutlah tiba-tiba korang buat plan nak ke kompleks ek?”

“So, betul tak nak ikut ni?? Kami nak pergi makan kebab ayam yang mouth watering tu... jangan menyesal” Sheema pula mencucuk jarum.

“Sorry, aku nak balik tidur! Nak kumpul energy, malam karang nak dating. Eh korang nak terus pergi atau nak balik bilik dulu?” Aku juga mula bangkit dari kerusi. Meluruskan sendi-sendi yang sudah mula lenguh.

“Balik bilik dulu la, mandi, solat, tukar baju, takkan nak pakai baju kurung ke kompleks... eee tak rock! Macam nak pergi kenduri kahwin aje!!”

“Eh okey apa pakai baju kurung! Inikan baju kebangsaan kita, kalau bukan kita yang pakai, siapa lagi?”

Alah, kata dulang paku serpih... la kau nih” Zana memulangkan paku buah keras pada aku.

Hahaha yelah! Aku pun lebih suka memakai jeans dan t-shirt jika nak keluar daripada kampus. Teringat ketika kami di Manjung, oleh kerana kami di larang memakai jeans dalam kawasan kampus, apa yang kami buat, kami memakai kain menutupi jeans yang dipakai, setiba di Pekan Lumut, tempat tumpuan pertama yang kami tuju adalah tandas... nakalnya kami waktu itu...


****


Suara gelak ketawa, gurau senda dalam studio menerobos keluar, sedikit mengganggu tumpuan aku yang berada di luar studio. Sebagaimana yang dijanjikan, Abang Zie memang datang tepat pada waktunya. Dengan pintu yang terbuka lebar, aku dapat melihat dengan jelas rakan-rakan aku yang berada di dalam studio sedang menyiapkan kerja sambil bersembang.

Study macam mana?” Suara parau Abang Mie menarik kembali tumpuan aku pada dia yang berdiri di sisi aku di balkoni tingkat 2 bangunan KSPU yang menempatkan studio kami.

“Okey lagi... tapi biasalah adakalanya pening juga kepala” Lenguh berdiri, dengan posisi sedikit membongkok aku menongkatkan dagu yang aku alas dengan tempurung tanganku di atas palang besi. Melontarkan pandangan ke arah pekat malam.

“Abang ganggu Lila ke ni? Ada kerja ya?” Agaknya dia perasan yang malam ni aku lebih banyak berdiam diri. Lagipun entah kenapa malam ini hati aku jadi tidak enak kerana sedari tadi ada sepasang ‘mata elang’ di balik cermin mata berbingkai bulat sedang memerhatikan aku. Lagaknya bagaikan si elang mencari mangsa. Atau hanya aku yang terlebih perasan?

“Tak laa... bagus juga abang datang, realese sikit tension oghang. Sekurang-kurangnya oghang tak rasa keseorangan kat sini” Aku mengubah posisi, mengadap Abang Mie. Rasa macam tak sopan pula bila bercakap tidak memandang wajah orang yang dilawan bercakap.

“Lila kena belajar hidup sendiri. Sampai bila nak bergantung pada orang? Ni nasib baik abang kerja kat sini? Kalau dapat peluang kerja kat tempat lain dan offernya bagus abang cabut!”

Alaaaaa abang tunggulah oghang habis dulu! lepas tu barulah fikir nak tukar tempat kerja” Hati aku sudah mulai cuak. Aku pandang wajah Abang Mie dengan raut wajah menagih simpati.

“Cantik la buat muka lagu tu?” tangan Abang Mie sudah menarik hujung tudung yang aku ikat jadikan reben. Terburai...

“Abang nih... kalau bercakap, tangan tu diam-diam boleh? Penat tau oghang buat reben nih...” muncung aku sudah sedepa, dan jelingan maut aku berikan pada Abang Zie. Sedangkan dia, hanya tersenyum melihat olah aku.

“Wei, Najmie macam mana kau boleh sesat kat sini?”

Aku melemparkan sekilas pandang, mencari arah datangnya suara itu. Abang senior aku sedang tersenyum sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Abang Mie. Kemudian ada tangan lain yang juga terhulur untuk mengambil alih bersalam dengan Abang Mie. Aku merapatkan sedikit badan aku pada Abang Mie, kerana aku terasa bagaikan ada insan lain di belakang aku. Nak menoleh aku tak berani...

“Tak sesatlah... ni nak jumpa adik aku nih. Dari semalam menangis-nangis suruh aku datang... rindulah konon!”

“Mana ada!! oghang tak menangis la, abang jangan jual tempoyak kat sini! Mana ada oghang cakap apa-apapun!” Aku cepat-cepat memintas kata Abang Mie, sebelum ada yang tersalah tafsir. Sekejap... siapa yang nak tersalah tafsir pula?

“Eh sejak bila kau ada adik? Setahu aku kau tu anak bongsu!” Abang senior yang aku belum kenal siapa namanya tersenyum memandang aku.

“Oh aku tak beritahu kau ya? Ni aku kenalkan adik sepupu aku, Lila. Aku memang tak ada adik, tapi budak ni paksa aku jadi abang dia! Lila, ni best friend abang, Izzudin”" Abang Mie tersenyum bergilir pandang antara aku dan kawannya.

“Mana ada... abang ni teruk la... tak nak jadi abang sudahlah janganlah kata oghang paksa-paksa pulak” Aku mula menarik muka.

“Yelah-yelah, Din nilah adik kesayangan aku... intan payung, busyuk-busyuk"

Aku diam, tidak mengendahkan kata-kata Abang Mie. Merajuk la konon-kononnya..

"Alaa jangan merajuk, buruk benar rupa tu bila merajuk” Sememangnya aku yang terlebih manja bila dengan Abang Mie terlupa bahawa kami bukan hanya berdua, ada orang lain juga bersama kami. Memandangkan dia abang sepupu aku yang paling rapat, dan sementelah pula dalam keluarga aku semuanya perempuan, jadi dia sudah kuanggap bagaikan abang kandungku. Dan dia memang memanjakan aku melebihi adik-beradikku yang lain.

“Hai...” aku hanya melambaikan tangan tanda perkenalan. Cuba menceriakan kembali suasana.

“Hai...” Izzudin juga melambaikan tangan mengajuk cara aku menyambut salam sambil tersenyum.

Abang Mie mula leka berborak dengan sahabat baiknya itu. Sekali sekala aku menyampuk apabila ada soalan yang diajukan pada aku. Selebihnya aku hanya berdiam diri bagaikan patung cendana, tidak tahu bagaimana nak bertingkah. Apatah lagi adanya mamat si ‘mata elang’ bersama kami.

‘dia ni macam mana boleh tiba-tiba ada di belakang aku? Nampak macam pendiam tapi dia macam kenal baik aje dengan senior-senior’

“Abang... oghang masuk dulu ye, kalau nak balik panggil tau...” aku meminta diri. Sebenarnya aku nak lari daripada suasana yang mula membuatkan aku rimas. Ye ke rimas Lila? Atau... hush... diam-diam la kamu di situ...

Tanpa menunggu jawapan daripada Abang Mie, aku melangkah masuk ke dalam studio. Menghampiri meja aku, Zana, Sheema, Leleq sedang terbongkok-bongkok menyiapkan ntah-apa-apa, sambil sesekali pandangan mereka dilontarkan keluar, ke arah di mana Abang Mie sedang bersembang dengan kawannya dan juga si mamat ‘mata elang’ itu. Seolah-olah sedang mengawasi sesuatu.

“Weh!! korang buat apa nih?” aku cuba menjenguk ke arah benda yang dikerjakan oleh mereka.

“Eh! ada kek... korang nak sambut birthday siapa ni?” selepas soalan aku tadi terbiar tanpa balasan, perasaan ingin tahu mula berkobar-kobar. Apatah lagi, sahabat-sahabatku langsung tidak mempedulikan sapaan aku. Seolah-olah memboikot aku. Takkan fasal aku tak beritahu siapa Abang Mie dengan aku, mereka marahkan aku pula.

‘Dirgahayu A.Z.M.A.N’ itulah yang tertera di atas kek coklat bersaiz ½ kg yang dihiasi 2 batang lilin bersaiz besar dan 2 batang lilin bersaiz kecil sedikit.

‘Oh! si dia berulangtahun rupanya hari ini... patutlah dia semacam aje. Lila... semacam macam mana? Entahlah pokoknya... dia lain benar malam ni...’

“Lila... ” panggilan daripada Abang Mie, membubarkan lamunan aku... pandangan kuhalakan pada Abang Mie, dan tanpa sengaja mataku menubruk si ‘mata elang’ dan sorot mata itu menerjah tepat ke jantung kalbuku.

aduh hati, tetaplah kau di situ...


...bersambung

2 comments:

ryn said...

lila....?

:D teruskan..menarik nih

Wan Amalyn said...

Ryn... :P

(PERINGATAN: Cerita ini hanya sekadar REKAAN PENULIS SEMATA-MATA... harap maklum :P)

Back to Top