2

Hobi...

Salam buat semua sahabat yang kucintai,

Wah! dah lama rasanya tak menulis di sini. Rindunyaaaa...

Oleh kerana dah lama tak menulis di sini, wan jadi tak tahu nak tulis apa dah!. Otak jadi tepu. Jari jadi kaku. Tak tahu nak tulis dari mana, pasal apa. Sebab itu wan memang *tabik spring* pada mereka yang jadi penulis. Dan wan... hanya boleh jadi pembaca setia sahajalah... hehehe

Ok, ni cerita tentang malam tadi.

Malam tadi wan selongkar setiap ceruk tempat sebab nak cari kad ATM yang jarang-jarang sekali wan gunakan. Oleh sebab wan tak tahu di mana wan letaknya… itu yang seluruh rumah wan kena selongkar. Nasib baik la rumah wan sekadar rumah ‘sarang burung’ jadi tak banyak mana la tempat yang wan perlu selongkar.

Tapi apa yang wan nak ceritakan adalah, wan tak jumpa apa yang wan cari, tapi wan terjumpa koleksi matawang negara asing yang wan simpan dalam sampul surat. Nasib baiklah wan tak terbuangnya. Hehehe bukannya ada banyak pun. Dan matawang yang wan adapun setakat matawang negara jiran aje seperti Dollar Singapore, Rupiah Indonesia, Dollar US, Won Korea, Lira Turkey, Rupee India, Riyal Arab Saudi, Dong Vietnam serta Bath Thailand .

Tapi sayang, Dollar Brunei yang baru wan lupa nak simpan, sudah habis wan belanjakan masa rombongan mok tok ke brunei awal tahun lalu. Wan cuma ada satu keping duit seringgit keluaran tahun 1967. Selain koleksi duit Ringgit Malaysia yang wan simpan. (Alaa bukannya banyak manapun dan kalau di tukar tak akan jadi kayanya… ahaks!)

Tapi ada satu yang sangat wan sayang, iaitu duit pokok pisang. Duitnya dah lama sangat... dan yang ada dengan wan ni pun dah tinggal separuh aje. Yang selebihnya dah hilang tak tahulah di makan dek anai-anai ataupun semut.

Kalau tak silap wan ini duit yang digunakan di zaman ketika Jepun memerintah tanah malaya dulu. Berdasarkan pada tahun yang tertera pada duit ini.

Selain itu wan juga ada duit zaman British (Malaya sebelum merdeka) keluaran 1st July 1941. Wan pun tak ingat macam mana duit tu boleh ada dengan wan rasanya duit ni wan dapat ketika wan kena tolong mek kemas kain baju lama abah. Duit ini terselit di celah-celah lipatan kain baju abah berpuluh-puluh tahun yang lalu. Syyyy... jangan cakap kat abah tau wan ambil duit ni tak cakap kat dia... wan bukan curi tau! wan tolong simpan untuk abah... okey?!

Sebenarnya hobi mengumpul duit ni sama dengan hobi wan mengumpul setem. Perlukan belanja/modal yang besar. Sebab itu, koleksi wan ini akan bergantung pada poket wan la. My sirman pernah cakap kat wan ketika dia melihat wan dok membelek duit-duit ini tak lama dulu... "apa susah pergi ajelah tukar kat Money Changer!" Masalahnya ‘feeling’ tu tak sama... tak challenging... hehehe.

Selain duit kertas, wan ada juga koleksi duit syiling. Duit syiling wan lebih banyak (Negara) dan lebih mudah dikumpul berbanding dengan duit kertas. Duit-duit syiling ni kebanyakkannya wan dapat daripada Along (kakak ipar) ketika dia bekerja dengan British Airways dulu, dia selalu travel, jadi banyak la duit-duit negara luar yang dia ada. Ada juga antaranya wan dapat daripada ex-colleague masa wan kerja dengan Carrier dulu. Lim, dia banyak beri duit syiling yang dia ada ketika dia belajar kat oversea dulu. Ada juga wan tukar suka-sama-suka dengan ms ooi. Mana yang wan ada lebih daripada dua wan tukar la.

Itulah dia cerita tentang salah satu hobi wan yang banyak nih. Wan ni la... banyak sangat hobi. Dan hobi ni pula bergantung pada mood, cuaca, keadaan dan zaman... ahaks.

Oklah wan nak undur diri... tengah dok risaukan my Aysha ni. Malam tadi badan dia panas yang amat. Tapi memandangkan ubat demam dia tak ada, wan beri dia telan panadol (potong 4) tapi dia pula tak boleh nak telan... sudahnya dia hanya minum air badak aje. Pagi ni wan suruh sirman bawa dia ke klinik. Pusrawi USJ 11, dapatlah Aysha 2 hari mc untuk hari ini dan esok. Tapi petang ni dia harus ke sekolah agama (petang) kerana ada ujian. Harap-harap dia sudah ok bila wan ambil dia petang nanti.

* * *

-> Diberitakan bahawa Ustaz Asri Rabbani telah kembali ke rahmatullah akibat serangan jantung. Al-Fatihah buat allahyarham dan Takziah buat ahli keluarganya.

-> setakat hari ini :- sudah 51 kes kematian melibatkan wabak H1N1...?!



Salam sayang,

2 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Bez tul lar ko ni wan...sempat buat semua niy..huhuhu..

Wan Amalyn said...

Na...
hehehe ko tahu la oghang ni mcm mana... ahaks semua benda nak buat! tapi ada tu dah dekat nak masuk 10 tahun tak siap2 gak
-> merujuk pada cross stitch yg tak siap2 lagi =(

Back to Top