3

Wan dan dunia novel...

Salam semua,

Wah! sedar tak sedar kita dah hampir ke penghujung tahun 2009 ya. Rasanya baru semalam wan ke Dataran Putrajaya, countdown nak sambut New Year dengan wabbit, lia, bunga, nacha & family serta sirman & eisya. Kini tahun baru 2010 dah nak muncul balik! Betapa masa, pantasnya ia berlalu tanpa menunggu kita.

Sebagaimana yang sebahagian kamu maklum, wan ni sangatlah gemarkan novel. Sehingga ke hari ini, koleksi wan semakin hari semakin bertambah tak pernah berkurang, hinggakan rak buku dah tak mampu nak menampung kesemua novel-novel itu. Bahkan ada antaranya terpaksa wan masukkan dalam kotak sebab tak tahu nak simpan di mana.

Untuk entry kali ini wan ingin berkongsi dengan kamu tentang novel-novel yang telah wan baca sepanjang tahun ini. Sebelum wan bongkarkan (hehehe gempaknya istilah bongkar ni, macam la ada rahsia besar!) wan nak ceritakan dulu tentang sejarah wan dengan dunia novel ni. Ya, kita belajar sejarah dulu ya! Mata pelajaran sejarah adalah mata pelajaran kesukaan wan ketika di bangku sekolah dulu tau dan wan pernah terbaca, tapi lupa di mana dan bila, “kita mengenal siapa diri kita melalui sejarah hidup kita” begitulah lebih kurangnya.

Masa sekolah dulu dunia novel adalah dunia yang ‘mewah’. Yalah wan suka membaca tapi wan tiada peruntukan (duit saku) untuk beli novel , kan wan masih bergantung sepenuhnya pada duit abah jadi, bacaan wan terhad pada novel-novel yang boleh wan pinjam di perpustakaan sekolah sahajalah. Tapi wan curi-curi juga baca buku teks sekolah arwah kak Ja dan yang paling wan ingat novel Keluarga Gerilya karya Pramoedya Ananta Toer (Pak Pram) selain buku-buku hikayat seperti Hikayat Misa Taman Jayeng Kasuma, Hikayat Hang Tuah, dan ada 2 3buah lagi yang sudah wan lupa. Di perpustakaan sekolah pula wan kenal dengan karya-karya Khadijah Hashim seperti Badai Semalam, Mira Edora, Laila Azwa Gadisku, Senator Adila & beberapa lagi. Juga karya Adibah AminTempat Jatuh Lagi Di Kenang (kalau ada sesiapa tahu di mana wan boleh cari novel ni, beritahu wan ya!! wan nak beli buat koleksi)

Ok berbalik pada 'sejarah' wan dengan dunia novel.

Wan aktif membaca novel sekitar tahun 2001/02. Aktif di sini bermaksud membeli dan membaca dengan kuantiti yang banyak. Wan habis belajar kat ITM (sekarang dah tukar jadi Uitm) tahun 1994. Wan mula kerja tahun 1995. Masa tu wan belum kenal lagi dunia novel. Belum lagi sanggup menghabiskan duit untuk novel. Masa tu nak kumpul duit aje. Tapi minat membaca tetap tidak hilang dan wan pernah dihadiahkan novel oleh Sirman (masa tu dia masih lagi kawan... hehehe). Dia tahu wan suka baca novel jadi dia hadiahkan novel Kehilangan karya Elias Haji Idris. Nak tahu sebab apa dia hadiahkan novel tu pada wan? Sebab nama hero dalam novel tu adalah Azman!! Hanya sebab itu. Padahal dia bukannya minatpun baca novel! dan sampai sekarang dia memang tak gemar baca novel tapi Alhamdulillah dia tak dak hal bila wan jadi ‘hantu’ novel... hehehe

Selepas dah kerja dan pegang duit sendiri barulah syok beli novel. Ya lah duit kita, suka hati kitalah nak beli apapun kan?? termasuk juga novel kan?? suka hati kitalah nak beli novel siapapun dan terbitan manapun kan?? kan?? kan??

Seingat wan, tahun 2001/02 wan hanya ‘kenal’ novel terbitan Alaf 21. Kalau tak silap novel pertama yang wan beli adalah novel karya Aisya Sofea Kau Untukku. Kisah Nurul Umairah & Ahmad Fuad. Novel tu memang buatkan wan jadi ‘gila’ dengan novel. Dulu-dulu wan mana kenal sesiapa lagi kecuali member-member office dan member-member masa kat ITM, tapi tak semua mereka gemarkan novel sebagaimana wan gilakan novel. Jadi wan bantai beli aje best ke tidak selepas tu baru tahu.

Kemudian wan 'kenal' novel terbitan Creative. Dengan Creative, novel pertama yang wan baca adalah novel Tanah Adriyana karya Noor Suraya (kaksu). Kisah ala-ala sejarah yang sememangnya menjadi kesukaan wan. Selepas jatuh cinta dengan Aliya & Hadi wan cari karya-karya kaksu yang lain seperti Biru Ungu Cinta, Keranamu Ain, Rindunya Kian Membara dan NTS. Kemudian wan baca pula novel Warisan karya Ab. Talib Hassan. Novel Warisan ini juga ‘kisah sejarah’ 3 keturunan... Jadi kamu boleh agakkan wan suka apa?? hehehe Kemudian wan kenal karya Norhayati Berahim (NB) dan novel pertama NB yang wan baca adalah Seindah Derita dan sehingga sekarang wan jadi ‘pengumpul’ untuk setiap karya-karya penulis ini yang telah menjadikan wan hantu novel!

Tahun 2006 wan kenal dunia blog yang membawa wan mengenali kawan-kawan yang mempunyai aliran minat yang sama iaitu novel. Dan begitu juga dengan syarikat penerbitan, kalau dulu hanya ada Alaf, Creative, selain DBP yang tak perlu diperkenalkan lagi. Sekarang ni pembaca sudah diberi banyak pilihan. Kita ada Jemari Seni (JS), Kaki Novel, Buku Prima (anak syarikat alaf), PTS, Utusan Publication, NB Kara, Fajar Pakeer (sekadar menyebut beberapa nama).

Seiring dengan masa, jika dulu-dulu (lebih kurang 8-10 tahun yang lalu) wan peminat tegar Alaf, tapi sekarang (10 tahun kemudian) wan ada banyak pilihan dan rasanya wan juga sudah bijak menilai (dengan cara wan sendiri lah). Wan tahu setiap syarikat penerbitan di Malaysia ini ada misi dan visi mereka tersendiri. Mereka ada signature mereka sendiri.

Begitu juga dengan wan. Semakin banyak yang wan baca, wan jadi semakin memilih! Dalam tempuh lebih 10 tahun wan membaca novel, pelbagai genre, pelbagai cerita, pelbagai teknik serta gaya bahasa yang telah wan baca. Walaupun wan bukanlah orang sastera, tapi sedikit sebanyak pemilihan pembacaan wan mula berubah. Wan bukan lagi gadis polos (ye ke?? hehehe) tapi kini wan sudah jadi ibu pada seorang anak dara yang sudah pandai membebel!. Wan bukan lagi anak gadis yang idamkan kisah-kisah romantik uda & dara yang tiada ‘sempadan’nya, tapi wan perlukan juga ilmu yang boleh dimanfaatkan melalui pembacaan wan!

Biarlah apa yang orang nak kata, sememangnya dalam banyak-banyak syarikat penerbitan, wan pilih Jemari Seni. Tapi bukanlah penerbitan lain wan pinggirkan tidak! wan tetap juga beli andai ia memenuhi citarasa dan selera wan! Cumanya wan pilih JS kerana ia bergerak seiring antara plot cerita dengan ilmu/tazkirah yang cuba disampaikan. JS menampilkan kisah cinta? syarikat penerbitan lain pun ada juga kisah cinta, cuma apa yang syarikat lain tidak tonjolkan adalah sisipan tazkirah. JS sebuah syarikat penerbitan indie yang menjunjung agama sebagai teras perjuangan mereka. Itu yang membuatkan wan salute dengan syarikat yang diterajui oleh 2 iron lady ini. Jadi tidak hairanlah kalau senarai panjang novel yang wan baca sepanjang tahun ini mencatatkan nama JS sebagai pilihan utama.

Antara karya-karya yang diterbitkan oleh JS sepanjang tahun ini yang menjadi ‘pilihan’ wan adalah (tidak mengikut kronologi ya)
1- Jaja & Din – Noor Suraya
2- Kemilau Mutiara Raudhah – Saidatul Saffaa
3- Sigaraning – Imaen
4- Dame Zoete Sarah – Khairyn Othman
5- Teluki Itu Untuk Aku – Nazawati
6- Bintang-Bintang Ke Syurga – Xarine
7- Odisi Bulan Biru – John Norafizan
8- Rooftop Rant – Hlovate
9- Kompilasi Pelangi – Syud, Hlovate & Noor Suraya
10- Rahsia Hati Sofea – Nazurah Aishah

Lain-lain karya daripada syarikat penerbitan lain yang menjadi pilihan wan adalah:
1- Bidadari-Bidadari Syurga – Tere Liye (Pustaka Republika – Indonesia)
2- Rembulan Tenggelam Di Wajahmu – Tere Liye (Pustaka Republika – Indonesia)
3- Lentera Mustika – Nisah Haron (PTS)
4- Episod Cinta Di Tanah Hijrah – Amaruszati Noor Rahim (DBP)
5- Menunggu Cinta Tuhan – Lily Haslina Nasir (PTS)
6- Dalam Kehangatan Dakapan Senja – Manaf Hamzah (Pustaka Nasional - Singapore)
7- Setiap Jumaat – Norhayati Berahim (NB Kara)
8- Aku Bukan Billy Milligan – Norhayati Berahim (NB Kara)
9- Kuseru Namamu Kekasih – Maya Iris (PTS)
10- Detektif Bertudung Hitam – Bahruddin Bekri (PTS)
11- Ombak Bukan Biru – Fatimah Busu (Pekan Ilmu)
12- Mikail – Ramlee Awang Murshid (Alaf 21)
13- 9 Nyawa – Ramlee Awang Murshid (Alaf 21)
14- Memori – Naz Areesya Ameen (Buku Prima)
15- Street Vendetta - Mazni Aznita (Buku Prima)

Sebenarnya ada lagi, tapi cukuplah setakat senarai ini dulu. Sebab ada antara novel tahun-tahun sudah yang wan ulang baca. Juga termasuk karya-karya dari seberang (Indonesia) seperti karya-karya Maria A. Sardjono, Andrei Aksana, Andrea Hirata, Marga T selain karya-karya Habiburrahman El-Shirazy.

Bukan apa, membaca karya dari seberang, memperkenalkan wan pada gaya bahasa yang lain daripada kebiasaan kita di Malaysia. Walaupun kita bangsa yang serumpun, tapi adat berbahasa agak berlainan. Sekadar untuk memperkayakan perbendaharaan kata. Tak salahkan???

Oklah sebelum wan mengundur diri wan ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2010 buat semua sahabat handai wan yang sudi singgah sini. Takut esok wan sudah kesuntukan masa untuk mengarang entry. Moga tahun baru yang bakal tiba nanti menjanjikan seribu kemanisan buat kamu semua...

3 comments:

biruNiLA said...

Salam,

Waa, Sirman bagi hadiah novel, prihatinnya dia. En Housemate kita, selalu beli novel yang dia boleh kongsi baca sahaja. Macam ala-ala buruk siku kan :D

Wan, JS ucapkan terima kasih :) Harap tahun depan Kelab Khadijah Hashim kita sudah boleh mula. Novel-novelnya kan sudah dibeli :D *jeling kat Che' Pah*

- kaksu -

Wan Amalyn said...

kaksu...

=) nasib baik dia tak komplen pasal kegilaan wan dgn novel w/pun dia sendiri mmg tak suka membaca novel...

kaksu... lagi syok kalau ada 'geng' yg sama-sama suka membaca! ;-)

Tak sabar nak tunggu Kelab Khadijah Hashim mula... tp biarlah lepas Book Fair ek?!... hehehe boleh wan cari lagi novel2 dia yg sudah susah nak jumpa itu...

kucc_aprilsnow said...

fuhh inilah senarai panjang wan ye...yum yum..cayalah wan!

p/s : fuyoo "fuad" wan bagi hadiah buku tu, ehem ehem...hikhik

Back to Top