0

Al-kisahnya...

Salam semua,

Kalau ada Hari Malas Sedunia, nak aje wan isytiharkan hari ini adalah harinya. Ops! sebenarnya bukan hari ini sahaja, tapi sejak dua-tiga hari kebelakangan ini. Entah kenapa malas sungguh rasanya. Nak buat apa-apapun malas.

Kalau nak dikisahkan, ada juga la cerita yang nak dikongsi, tapi itulah, malas! Malas nak tulis. Hatta nak surf pun rasa malas. Susah juga ya bila dah malas nih. Cuma satu kegilaan baru wan sekarang, wan kemaruk dok baca novel-novel lama. Bukan tak ada stok novel, berlambak-lambak yang beli tak sentuhpun ada, tapi dok cari juga novel-novel lama... yang rasa tak puas nak baca lagi... dan lagi... dan lagi...

Kisah raya aidil adha, tak adalah menarik manapun. Kecuali, selepas ding-dong-ding-dong akhirnya bos sign juga leave form wan... hehehe wan tau! bos wan mesti tak sampai hatinya... kalau tak mahunya banjir kat office nih! dah la sekarang ni dah masuk musim bah di Pantai Timur terutamanya kampung kelahiran wan nuh. Nasib baiklah rumah keluarga wan, insyallah... tak pernah lagi dilanda musibah itu. Setakat air bertakung ketika hujan lebat, dan akan surut tatkala hujan berhenti.

Wan sampai pagi raya, lebih kurang jam 7 pagi. Oleh kerana wan 'cuti' jadi hanya sirman yang ke surau menunaikan sembahyang sunat Aidil Adha. Dan memandangkan hari raya jatuh pada hari jumaat, jadi semuanya harus dipercepatkan. Jika sebelum ini solat sunat dilakukan lebih kurang jam 8.30 pagi jadi diawalkan setengah jam untuk memberi peluang kepada upacara sembelihan korban.

Tahun ni kami adik beradik - wan, Lili, Lida, Rose, Nini, Ghafar & Mek/Abah - berpakat sembelih seekor lembu. Senang sikit kerja, sebab tak perlu dibahagikan pada 7 bahagian. Cukup sekadar dibahagikan pada 3 bahagian. 1 bahagian untuk disedekahkan, 1 bahagian untuk dijamukan dan sebahagian lagi untuk kami. Tapi bahagian wan, wan ambil sikit aje, selebihnya terpulanglah pada budi bicara mek & abah. Lagipun wan bukannya rajin sangat masak kat rumah.

Alhamdulillah cuaca berbaik hati meminjamkan sinarnya. Memberi peluang pada kerja-kerja penyembelihan korban. Risau juga, maklumlah sekarang ni masih lagi di musim bah. Lecehnya nak buat kerja bila basah-basah ni.

Usai solat, rasanya di kawasan sekitar rumah wan rumah kami adalah rumah pertama yang melakukan upacara korban. Pok Su Li (jiran merangkap saudara) yang menjalankan upacara sembelih. Dia hanya sembelih sahaja, kemudian dia tinggal dan pergi ke tempat lain pula. Jadi urusan lapah-melapah adalah kerja kami anak beranak (anak menantu lelaki la). Kesian sirman langsung tak sempat nak lelapkan mata walau sebentar cuma. Kerja menanti tak kenal orang penat ke tak... selesai urusan, masa sudah berganjak ke waktu zohor. Mereka berhenti untuk solat jumaat, kerja di ambil alih oleh kami kaum wanita. Urusan masak memasak sementara mereka ke masjid. Dan satu hari ni menu untuk makan adalah, daging... daging... daging... dan daging sampai ke malam. Dan satu rumah bau hamis daging... sampai pening kepala wan!!

Malam - sirman dan shukri (husband lili) ke rumah suyoh memenuhi jemputan. Ayin (anak suyoh sepupu wan) buat akikah anaknya. Wan, tak pergi dengan alasan penat. Padahal nak tengok Nur Kasih episod akhir. Mana boleh lepaskan peluang nanti hati tak tenang sampai ke sudah. Wan ni pelik sikit... bila tak puashati... lamanya nak baik balik! hati akan asyik terkenang-kenang... dan mula la rasa sakit hati, tapi tak tahu sakit hati pada siapa! teruk sungguh perangai!

Sabtu, raya kedua. Pagi, surf internet. Bukan surf apapun... sibuk dok 'menuai & memasak'. Isk.. ni lagi satu benda alah yang tak pakai (tak guna) yang wan kerjakan. Usai 'bercucuk tanam & memasak' wan baring-baring sambil layan Episod Cinta Di Tanah Hijrah. Best!

Tengah hari masuk dapur untuk kenduri tahlil malamnya. Menu? Sup tulang, daging goreng, acar timun & kerabu perut. Semuanya daripada DAGING! hehehe.

Memandangkan musim raya ni banyak la jemputan daripada jiran tetangga, jadi mek sudah agak cuak, mesti jemputan tak ramai yang akan menghadirkan diri memandangkan malam tu aje ada lagi rumah/jiran yang buat majlis sembahyang hajat. Tapi mek kata, tak apalah! kalau tak ramai, kita buat anak-beranak! Tapi yang ajaibnya, jemputan yang datang melebihi apa yang diramalkan. Syukur alhamdulillah sampai mek kena masak nasi tambah... agaknya arwah memang seorang yang murah rezeki!

Ahad, pagi, mek masak untuk sarapan, sementara kami - wan, lili, lida, rose, nini & abah - temankan mek masak sambil borak-borak. Hahaha bukannya kami yang masak dan mek & abah tunggu nak makan!! Bila dah berkumpul macam-macam cerita la yang disembangkan... memang seronok kerana tak selalu dapat berkumpul macam tu dan 'mengumpat' fasal abang ipar yang memang susah nak hadirkan diri dalam mana-mana majlis yang kami buat. Kesian juga pada Lina, tapi itulah....

Tengah hari lepas zohor wan bertolak balik ke KL. Aysha pula yang buat hal, cirit-birit. Sudahnya sekejap-sekejap kena berhenti cari tandas. Haru sungguh. Dah la jalan jam! Kami tiba di USJ ketika jam dah menunjukkan ke angka 2 pagi.

Itulah al-kisahnya sambutan raya aidil adha wan kali ini. Yelah dah la tahun lepas wan beraya di Seoul, Korea. Sebab itulah wan nak balik sangat beraya di kampung tahun ni!

0 comments:

Back to Top