0

Siri Pengenalan : Aku & Kenangan

Episod : NAMA

Nota kecil: Dalam siri (kalau boleh dipanggil siri!?) kata ganti nama 'aku' akan digunakan merujuk pada penulis agar kisah ini terasa lebih dramatik? hehehe apa-apalah 'aku' nih

* * * * *

Nama aku... hhmmm... nak kena cakap ke? atau biar saja aku tinggalkan persoalan nama ini menghantui kamu? Tapi aku pasti ada antara kamu yang sudah tahu nama aku... jadi sesiapa yang dah tahu diam-diam yer.... mana tahu nanti aku boleh buat soalan kuiz?? hahaha

Ok, perhatian semua ya... aku nak sambung cerita nih, siri Aku & Kenangan – Episod 1 : Nama. Memandangkan abah aku namanya mula dengan ‘WAN’, jadi secara teknikalnya nama aku juga bermula dengan WAN, kalau orang cina, kira surname la.

Bagaimana aku boleh dapat nama itu? Maksud aku nama penuh yang tertera dalam my kad. Abah aku la siapa lagi! Dia kalau boleh semua anak-anak dia, dia nak namakan dengan nama yang seakan sama, kecuali nama belakang. Kalau kakak sulung aku (arwah) namanya Wan Roseliza. Sepatutnya di eja Rosliza tapi biasalah polis zaman dulu-dulu ikut sesedap mereka sahaja tulis!. Eh! jangan terkejut kalau kamu jumpa orang dulu-dulu dengan nama yang agak pelik dan unik, yang aku pasti kamu tak akan namakan untuk anak-anak kamu di zaman serba canggih sekarang ni. Tak caya cuba kamu perhatikan nama anak-anak yang lahir di era millenium ni... semuanya nama ‘canggih-canggih’ kan?.

Ops melalut pula aku nih. Ok kita sambung. Kakak nombor dua aku namanya Wan Roslina, kemudian aku lahir sebagai anak ketiga diikuti dengan adik bawah aku Wan Roslili. Kemudian Wan Roslida, lepas tu Wan Rosliha dan puteri bongsu Wan Roslini. Wah! ramainya, mesti itu yang kamu fikirkan... kan??. Ya kami 7 beradik perempuan ala-ala Jula-Juli bintang 7 la... 7 puteri dari istana kayangan yang dihantar ke bumi sebagai manusia biasa... hahahaha... aku ni kalau bab melalut memang wahid.

Ok, pertama sekali, kamu perasan tak bagaimana nama kami bermula. Abaikan nama wan yang ada kat depan tu. Dapat kamu cari kesamaannya? Hah! tak dapat? Alaa... cuba tengok betul-betul, mesti kamu perasan punya!!.

Dah dapat? Kamu nampakkan?!. Ya semuanya bermula dengan Rosli– diikuti dengan nama 2 huruf di belakang. Lagi satu, abah ni suka pasang-pasangkan nama. Seperti Lina pasangannya Lini, Lila pasangannya Lili, nasib baik Lida abah tak bubuh pasangannya Lidi... hahahaha

Dan apa yang menariknya (menarik ke?) macam-macam suku kata ada. za, na, la, li, da, ha, ni... hehehe. Nasib baik kami hanya 7 bersaudara, kalau ramai lagi, mesti ada lagi nama yang tak terfikir dek benak aku. Yup! abah aku memang kreatif... dan jangan tak percaya dia suka berfikiran lain daripada yang lain, apa orang kata berfikiran di ‘luar kotak’. Cheewah puji abah dia nampak! Mestilah... abah aku memang unik, dan dia juga sangat berseni tau maklumlah kerja diakan tukang kayu jadi dia sangat pandai dalam bab-bab ukiran kayu... (psst... cuma dia malas nak tunjuk sahaja) dia juga pernah desain corak untuk hiasan kepala katil yang ada kat rumah di kampung. Cantik tau! (pada mata aku la... mungkin pada orang lain biasa-biasa sahaja).

Ops sebelum terbabas aku nak ingatkan bahawa kita sedang bercerita tentang nama ya... fasal ukir-mengukir tu mungkin aku akan buat siri lain... sabar ya!.

Jadi apabila adik lelaki aku lahir, nama adik aku masih lagi dipilih oleh abah. Yelah anak lelaki sulung mestilah abah teruja lebih. Tapi pandai pula abah, dia letak nama lain. Dia tak pula pilih ROSLI sebagai nama depan. Kali ini abah pilih nama Wan Ab. Ghafar untuk sesuaikan dengan nama dia Wan Ab. Ghani.

Erk! nama Ghafar... isk abah ni, tak best langsung... nama macam orang tua aje hahaha (doa dalam hati minta-minta Ghafar tak masuk sini... kalau tak mahunya dia isytiharkan perang dengan kakaknya ini sebab kutuk nama dia!!) Yelah masa tu kami dah ‘besar’, kalau tak silap, masa Ghafar lahir aku berumur 14 tahun. Dah besar la tu, dah sekolah menengahpun!. Jadi dah reti nak cari nama yang konon-kononnya canggih sikit la... tapi abah tetap abah, dia mana mahu dengar cakap anak-anak perempuannya ini (kecuali arwah). Dia tetap juga pilih nama Ghafar. Bila dah ‘tua’ nih aku jadi faham akan perasaannya bila pertama kali dapat anak lelaki selepas anak perempuan berderet seramai 7 orang tu! Ghafarkan pewaris sulung abah yang akan memberikan nama WAN pada anak-anaknya kelak!

Jadi bila adik lelaki kedua lahir, kami pakat isi borang senyap-senyap dan beri pada makcik aku yang kerja kat pendaftaran. Kami sepakat pilih nama Wan Muhammad Aizat. Abah tak terkata apa dengan kerenah anak-anak perempuannya yang degil bagaikan anak jantan nih (aku la tuh yang jadi kepalanya... hehehe) Dan apabila adik lelaki bongsu lahir abah pula bertegas nak pilih nama Khairi yang bermaksud 'akhir' katanya. Yelah anak dia dah 10 orang, cukuplah tu... Jadilah adik aku yang bongsu bernama Wan Muhammad Khairi.

Macam-macam kerenah memilih nama, itu belum lagi bagaimana nak panggil nama sorang-sorang yang seramai sepuluh orang ni. Mesti pening kepala merekakan? Itu tak masuk arwah nenek yang aku panggil ‘Mok’ baik yang belah abah mahupun belah mek. Kalau nak panggil seorang, semua nama dia seru! hahaha yelah cucunya bukan hanya anak-anak abah, anak-anak Paklong (arwah) pun seramai 10 orang juga. Dan ada antara kami lahir pada tahun yang sama tau! dan bulan juga dekat-dekat macam aku lahir pada 20 June, sepupu aku si Rani lahir 1 Julai, beza umur kami hanya 10 hari je. Macam mana tak bertukar-takir... ye dak??

Aku rasa itu dulu cerita aku untuk siri pertama Aku & Kenangan – Episod 1 : Nama ni. Sebenarnya kalau nak bercerita memang tak habis. Hikayat 1001 malampun boleh kalah... tapi nanti-nantilah ya. Aku tak nak la kamu rasa bosan pula. Mungkin kita selang-selikan dengan cerita si Wan Amalyn yang entah apa-apa itu. Asyik-asyik dok bercerita tentang anaknya si Aysha. Bosan kan? macam la dia sorang yang ada anak!

Oklah jumpa lagi di episod yang akan datang... daaaaaa


0 comments:

Back to Top