0

Insiden...

Salam semua,

Hari ini memang jantung wan seakan mahu gugur! Berderau, seriau, takut semua ada... bercampur gaul dalam hati.

Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan untuk sessi 2009. Sekolah petang (agama) berulang kali my Aysha ingatkan adanya perjumpaan antara guru dan ibu bapa. Dan berulang kali juga wan beritahu padanya bahawa wan memang tak boleh hadir. Macam mana nak hadir, perjumpaan diadakan pada hari bekerja, sedangkan wan sudah tiada cuti untuk dipohon. Sirman juga tidak dapat datang. Jadi kami memang tak dapat hadir.

Entahlah... sama ada Aysha tidak faham atau terlalu mengharapkan kehadiran kami, jadi dia khabarkan pada Mak Hasnah (panggilan untuk kakak yang menjemput dan menghantar Aysha ke sekolah) bahawa Papanya akan datang. Jadi Mak Hasnah tidak la datang untuk menjemputnya seperti biasa untuk dihantar ke nursery sementara menanti wan datang mengambilnya.

Ketika wan tiba di nursery seperti biasa untuk mengambilnya, bapa Danish (kawan sekelas dan satu nursery) dengan muka cuak memberitahu bahawa Aysha belum balik dari sekolah. Bagaikan mahu gugur jantung wan. Ya Allah di mana anakku?? Jika di waktu itu (lebih kurang jam 7 malam) dia masih belum balik sedangkan waktu persekolahan petang sudah lama habis (lebih kurang jam 5 petang), jadi di mana Aysha berada??

Wan telefon sirman tanya dia di mana. Sirman masih di pejabat. Tanpa pamit juga tanpa penjelasan wan terus letakkan telefon. Dalam hati memang sudah tak terkira risaunya, kerana Aysha dok canang pada semua orang bahawa Papanya akan datang jemput dia. Ketika bapa Danish datang untuk mengambil Danish, dipelawa Aysha sama untuk pulang bersama mereka... tapi Aysha tetap bertegas mengatakan bahawa Papanya akan datang (mengikut cerita bapa Danish). Dalam hati tidak putus-putus berdoa agar my Aysha selamat.

Tanpa sempat mengambil beg+kasut+baju persalinan di nursery wan terus ke sekolahnya di USJ 9. Setiba di sana wan nampak kelibat cikgu Nazeeha... hati sudah dapat menarik nafas lega. Dia kata Aysha ada kat atas. ALHAMDULILLAH... syukur padaMu Ya Allah kerana mendengar doa wan... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

Wan naik ke atas, kelihatan Aysha sedang bermain dalam kelas yang hanya tinggal dia seorang diri. Rupanya masih ada 2 3 orang guru yang masih belum pulang padahal ketika itu sudah hampir ke waktu maghrib. Memandang Aysha, tanpa sedar air mata wan mengalir, Aysha juga menagis sama (mesti dia takut wan marahkan dia!) Dalam hati memang nak marah tapi perasaan risau lebih mengatasi perasaan marah. Menyebabkan wan tak mampu nak marah dia. Hanya dia satu-satunya buah hati wan, hanya dia seorang sahaja!

Ketika sedang bercakap dengan cikgunya, Mak Hasnah telefon, mesti dia juga risaukan Aysha, mesti dia rasa bersalah kerana tidak datang ambil Aysha sebagaimana biasa. Setelah berbasa-basi seketika dengan cikgu-cikgunya wan pamit. Tapi harus ke nursery semula kerana perlu mengambil 'barang-barang' yang tak sempat wan ambil tadi. Dalam perjalanan ke nursery kak Maria (mak Danish) pula telefon tanya sama ada wan sudah ambil Aysha ke belum. Jika belum suaminya nak pergi ambil & bawa balik ke rumah mereka.

Aduhai Aysha.... jangan la buat mummy kena heart attack lagi!!

Dalam kereta masing-masing diam. Dia yang selalunya becok dengan pelbagai cerita tentang kawan-kawan nursery mahupun sekolah hanya menikus. Wan?... harus menata kembali perjalanan degup jantung yang hampir mahu gugur tadi. Jadi lebih baik diam tak bersuara ketika hati sedang berperang.

Aysha... Aysha....

0 comments:

Back to Top