4

Walimah vs Wedding Reception

Salam semua,

WAH! tajuk... bukan main ya wan nih... hehehe bukan apa... ni gara-gara hujung minggu yang lalu la ni. Tarikh 10.10.09 (kalau tahun depan lagi istimewakan?? 10-10-10) 2 orang sahabat dan kawan telah memilih tarikh ini untuk menamatkan zaman dara dan bujang (hehehe yang dara tu wan percayalah tapi yang bujang tu... no komen... ahaks!) Seorang di Gombak (Taman Ibukota) dan seorang lagi di Melaka. Satu dalam adat istiadat penuh gilang gemilang dalam busana dan tradisi Melayu dan satu lagi dalam tradisi cina... itulah dia istimewanya Malaysia yang punyai pelbagai kaum dan budaya.

Perkahwinan Carrie yang diadakan dalam suasana yang agak istimewa pastinya (walaupun wan tak sempat nak saksikannya kerana lewat tiba... wan kerja okey!). Namun wan sempat berpotret dengan pengantin yang sama padan... sama kacak dan jelita. Ya Carrie memang kelihatan anggun dan jelita dan pastinya bertambah slim... hehehe memang lain sangat raut wajah carrie dibandingkan dengan hari biasa yang wan pernah tatap wajahnya. Inilah yang dinamakan seri pengantin.

Walaupun wan tiba sudah agak lewat (lebih kurang jam 3.30 petang) dan sebahagian tetamunya sudah beransur pulang tapi wan masih sempat jumpa dengan Ruby dan keluarganya, kak Puteri & suami, Izza serta kak Aina Emir bersama anaknya (kot). Tapi sayangnya wan tak sempat nak bergambar bersama mereka kerana kelewatan wan... huhuhu kecewanya!!

Dan wan juga tidak sempat nak menyaksikan majlis gilang-gemilang carrie yang dikhabarkan amat istimewa (siap ada acara tari-menari ya nacha??) namun wan masih berpuashati kerana sempatlah bergambar bersama pengantin... hehehe untuk kenangan!!

Doa dan harapan wan moga ikatan perkahwinan antara carrie dan suami akan berkekalan hingga ke akhir hayat kalian.

Jam di tangan sudah menunjukkan ke angka 4.30 petang ketika wan keluar daripada dewan komuniti Danau Kota. Wan harus berkejar ke Melaka pula kerana ingin memenuhi jemputan wee tat ke majlis recepsi perkahwinannya. Dari Danau Kota menghala ke Seremban/Melaka, kami tersangkut di Jalan Tun Razak. Entah apa masalahnya wanpun tak pasti, dan ketika jam hampir ke pukul 6.00 petang barulah kami sampai di tol sungai besi. Dalam hati... sempat ke tidak ni kerana majlisnya bermula jam 7.00 malam. Tawakkal ajelah lagipun tak kan mereka tak beri masuk ye tak??

Dengan kelajuan ikut had laju, kami tiba di Mahkota Hotel Melaka lebih kurang jam 7.30 malam. Perkara pertama yang wan buat adalah check-in dulu. Tapi memandangkan waktu dah agak lewat bagasi hanya dibawa ke bilik ketika majlis usai.

Aysha yang sudah ternampak kolam renang, sudah tidak senang duduk. Menuntut janji untuk 'mandi kolam'. Tapi memandangkan waktu sudah agak semput, dan wan sendiri tidak sempat bertukar baju.

Mendaftarkan diri di meja urusetia dan di sapa oleh bos dan isterinya serta pengantin, wan diberitahu akan meja yang harus kami duduk iaitu meja 32. Lebih kurang jam 8.00 malam acara makan malam bermula. Sebagaimana kelaziman (nya lah kot), pengantin diarak masuk ke dalam dewan diiringi oleh pengapit dan ahli keluarga ke meja makan utama.

Oleh kerana meja wan yang letaknya di ceruk/hujung dewan jadi wan tak nampak sangatlah... tak kisah la janji dapat makan dengan selesa... hehehe itu yang penting!

Makan malam chinese style di mana menu dihidangkan satu demi satu di selang seli dengan 'acara-acara' mereka hinggalah pada acara minum bersama pengantin... yam seng... membuatkan Aysha mulai bosan. Asyik bertanyakan bila nak masuk bilik. Alahai anak... kesiannya sampai tertidur-tidur dia di kerusi (2 kerusi dicantum jadi 1 membolehkan dia baring dan tidur lena!!)

Menyaksikan majlis perkahwinan wee tat ini, teringat wan pada majlis perkahwinan ex-collegue ketika wan di office lama dulu. Majlisnya di kuantan. Tapi dulu wan juga sempat ikuti acara 'minum teh' di siang harinya dan acara makan malam di malam harinya. Kiranya ini kali kedualah wan hadiri wedding reception kaum cina. Satu pengalaman yang menarik juga la....

Wan sudah maklum bila mereka berkumpul, acara minum-minum memang tidak tinggal. Adakalanya baunya sudah menyesakkan deria hidung dan memeningkan kepala, tapi memikirkan bos... wan tunggulah juga. Nasib baik mereka menempatkan meja kami di ceruk sekurang-kurangnya wan dapatlah 'bernafas' sikit, tidak terkepung di kiri dan kanan, di depan dan belakang.

Lebih kurang jam 10.30 malam acara usai (walaupun ada antara mereka masih meneruskan acara minum-minum) tapi oleh kerana hidangan menu sudah tiba di penghujungnya, dan melihatkan Aysha sudah terlena dalam hiruk-pikuk orang ramai yang masih ber 'yam seng' wan minta diri dari bos.

Masuk ke bilik perkara pertama yang wan buat adalah hidupkan lappy & mulakan operasi 'kebun' wan.... hahahaha teruk sungguh penangan Farmville nih! hinggakan hati wan jadi tak senang selagi tak 'menuai dan mengutip hasil'

Itulah dia kisah majlis perkahwinan yang berlaku dalam sehari. Dua budaya, dua kaum namun fitrahnya adalah sama... ikatan antara dua hati, dua jiwa yang di takdirkan untuk bersama dalam ikatan yang dinamakan perkahwinan.

Salam sayang,

4 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ko tak round Melaka town ker?
dah lain betul kat sana kan? nnti dec ada sepupu kawen..baru nak habis round...hehehe.

Na pon dah berjangkit gak...
buka akaun dah lama tp baru nak start...hahaha..

kebun kita ciput jer..baru jer 4-5 ari start...huhuhu....

Wan Amalyn said...

Na... oghang round sampai ke malam :P memang dah lain!. Sirman cakap lagi sekali datang dia akan expert dgn jalan-jalan kat Melaka nih... hehehe

Oh ko ada jugak ke?? ko guna nama apa?? bleh la kita berjiran :P

nacha said...

Wan, pd mulanya sy tgk penari2/dayang2 tu mcm dah confuse. ingatkan ramainya pengantin yg nak bersanding serentak. pakaian dah ala2 puteri jawa pun ada. hehehe...

tapi Carrie mmg dah slim. muka pun npk berbeza.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

malularr...kecik jer... xpandai pon lagik...


nebor pon tak ramai..huhuhu...
kalau sudi boley gak...hahahaha ..mengada-ngada ekk..

fizrin37@yahoo.com

Back to Top