Aku Yang Berkira...???


Semalam aku dapat surat saman dari Sekolah si Aysha mengatakan ada tunggakan yang belum dijelaskan. Surat tu si Aysha tunjukkan pada hubby aku dulu.... aku yang tak tahu apa2 tiba2 dihujani dengan soalan yang bertalu-talu dari hubby aku...

Hubby : Bulan ni tak bayar yuran Eisya ke...??
Aku : Mana ada... bayar! *muka terpinga2*
Hubby : Abis ni...*tunjukkan surat* ni apa..??
Aku : *baca surat saman*...eee Mummy bayar le...*muka sedih*

Aku cukup tak suka kalau hubby aku soal aku macam aku dah buat salah... Memang le duit tu duit dia. Tapi tak patut dia soal aku macam tu... *sedih betul aku*

Pagi tadi, masa aku hantar si Aysha ke sekolah... aku bertanya pasal hal ni kat cikgu yang pagi-pagi tunggu budak datang tapi dia tak tahu menahu pasal hal ini. Aku malas nak masuk jumpa dengan Pengetua dia... sebab hati aku dah panas aku tak nak jadi benda yang bukan-bukan (Aku ni boleh tahan jugak kalau marah). Sampai kat office aku call sekolah si Aysha mintak nak bercakap dengan Pengetua dia... aku disambungkan dengan Cikgu Naziha.

Aku : Saya mummy Aysha Amalyn... pasal tunggakan yuran tu... saya dah bayar pada 2 Mei yang lepas!!
Cikgu : Tapi mengikut rekod kami puan ada tunggakan untuk bulan Mei.
Aku : Habis yang saya bayar hari tu untuk bulan berapa?? Bukan bulan Mei??... *suara dah mula tinggi*
Cikgu : Memang puan bayar pada 2 Mei lepas tapi itu untuk bulan April.
Aku : *terpinga-pinga*... Bukan ke yuran ni kita bayar dulu baru belajar... bukan belajar dulu baru bayar??
Cikgu : Memang betul puan... bayar dulu baru belajar... tak pa nanti saya check lagi sekali...
Aku : You kena ingat Aysha start bulan February bukan bulan January...
Cikgu : Ok nanti saya call puan balik.
Aku : Ok *bengang*

Beberapa minit kemudian....

Cikgu : Puan saya minta maaf... ada kesilapan teknikal. Yuran yang sepatutnya untuk bulan February tapi budak tu buat untuk bulan January, sebab itu dalam rekod kami ada tunggakan..*budak mana?? malas aku nak tanya*
Aku : Jadi memang betul saya tak ada tunggakan kan???
Cikgu : Ya puan, sekali lagi saya minta maaf.
Aku : Ok...*terus letak telefon*

Moral of the story:
Berkirakah aku... dengan yuran persekolahan Aysha sebanyak RM180.00 sebulan (tidak termasuk yuran untuk nursery & Van), haruskah aku bayar?? Bayaran pada kecuaian yang mereka sendiri lakukan?? Dengan wang sebanyak itu aku dapat belikan Aysha buku & peralatan sekolah.

Berkirakah aku... untuk memberikan pendidikan yang terbaik untuk Aysha, aku telah meninggikan suara pada cikgu yang telah memberikan pendidikan pada Aysha??

Berkirakah aku...???

1 comments:

Najwa Aiman said...

Cikgu bukannya Tuhan, maka cikgu boleh buat kesilapan. Kesilapan yang tak dibetulkan tak memberi manfaat kepada sesiapa pun.

Bukan soal berkira atau tak, sebaliknya soal mendidik atau tak...

Senyum selalu!

Back to Top