2

Bermula Pesta...

Salam semua,

Hari ini tanggal 19 March 2010 bermula pesta yang sangat-sangat ditunggu oleh para penggemar buku/penerbit buku serta para penulis. Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIBF) 2010. Hari ini wan ambil cuti semata-mata kerana ingin meraikan kehadiran KLIBF 2010. Ingatkan orang tak la ramai, memandangkan hari ini adalah hari bekerja (Jumaat) dan merupakan hari pertama, ingatkan hanya hujung minggu (sabtu & ahad) yang penggunjungnya ramai... rupa-rupanya dugaan wan meleset sama sekali!. Mak datukkkk ramainya orang!!! Sudahnya, wan hanya melepak di booth Jemari Seni. Tak sanggup nak mengharungi orang yang ramai itu. Lagipun wan nak 'jaga' poket wan... huhuhu belum gaji lagi laaa...

Pada mulanya wan sekadar nak temankan Ruby Hazri (baca: berborak), ppenulis Percayalah, Kopi Susu Sepatu Biru & Percayalah... Akhirnya yang bertugas pada hari ini, tapi apabila datangnya pembaca Ruby, mereka pandang wan bukan Ruby... huhuhu maaf dik, akak bukan penulis, akak hanya penyibuk di sini... Nak aje wan cakap macam tu tapi bila terpandangkan muka adik-adik yang sangat polos itu wan jatuh kasihan... hanya boleh lemparkan senyuman semanis yang boleh sambil unjukkan jari pada Ruby hehehe.

Booth JS masa tu memang usah cakaplah penuh dengan pengunjung! Apa taknya tawaran yang ditawarkan oleh JS memang mengujakan! Dah la setiap naskhah novel ada diskaun, lepas tu beli tiga buah buku dapat satu beg voven yang sangat comel! Sapa tak terliur? Wan yang seboleh-bolehnya nak 'jaga' poketpun boleh cair! hehehe Tapi yang paling best, tak sampai separuh hari, buku Versus karya Hlovate dah habis di borong oleh peminatnya. Nasib baiklah wan beli awal-awal, hehehe sebab nak dapatkan notepad yang sangat comel, hadiah istimewa daripada Hlovate untuk peminat-peminatnya yang terawal beli naskhah Versus!

Dan yang paling kasihan, setiap yang datang pasti akan bertanyakan tentang buku Versus yang sudah kehabisan stok pada masa itu. Dan hanya akan ada selepas jam 6 petang. Wan rasa kalau setiap orang yang datang dan tanya (pada wan) tentang buku Versus, dicatat dan dikira, pasti satu bundle buku habis tak bersisa! Itulah penangan Hlovate!!

Oh ya! kak ti (Niwati) juga datang bersama keluarganya. Wah! dapat jumpa kak ti semula selepas hampir 2 tahun? sangatlah membuatkan wan teruja!! Tak sangka kak ti masih ingat pada wan! tapi sayangnya nor ash, mamajambu, kak Ella, athy tak ada, kalau tak pasti lebih havoc lagi! masih terasa-rasa lagi kehangatan sambutan mereka ketika wan & geng ulatBuku bersama Bunga ke Singapura 2 tahun yang lalu!

Apa lagi ya? Oh! akhirnya wan dapat jumpa dengan adik wan, Si Nur. Tapi sayangnya wan tak sempat nak bergambar dengan dia sebagai kenangan. Sekejap sangat. Dia datang perkenalkan diri, dan langsung hilang ditelan dek orang yang ramai itu. Ralat. Sedih. Itu yang wan rasa. Harapnya tahun depan kita berjodoh lagi ya dik!

Sebenarnya bukan dengan nur sahaja, dengan adik-beradik gang UB juga GK (rinn, didi, kaypo) pun wan tak sempat nak ambil gambar! Dengan nawwir, dengan kaknOOr, dengan syud, dengan Naz, dengan Halim 'Pingu' Toha, dengan Xarine (yang marah wan seru dia dengan nama Xarine hehehe) dengan Ruby, dan dengan penulis baru JS Nur Azzahra yang manuskripnya (sudah jadi Bidadari Hujan) yang kaksu dan kakyah usung ketika lawatan kami ke Padang-Bukittinggi yang lalu... bahkan dengan semua warga kerja JS lah. Entahlah, leka berborak sampai lepa nak ambil gambar!

Dan wan juga tak sempat nak ke seberang sungai ke booth NB kara. Nak beli buku terbaharu kak yati. Ingatkan nak jadi antara orang yang terawal beli supaya dapat layang-layang comel, tapi bila call kaknOOr, dia dah ada di sana, Rinn & Didi ajak (ketika wan nak ke surau) sudahnya, sampai balik wan tak jadi pergi! Insyallah wan pasti akan dapatkan juga buku itu!

Apa lagi ya?? tak banyak yang boleh wan ceritakan, kerana wan hanya berlegar di sekitar booth JS sahaja. Alasannya seperti di atas (nak 'jaga' poket! huhuhu).

Wan minta diri (daripada warga kerja JS) ketika jam sudah berganjak ke pukul 5. Walaupun dalam hati sangat berat kerana teringin nak tunggu pukul 6 (apabila versus sudah dihantar oleh pengedar) tapi memikirkan wan harus mengambil Aysha sebelum jam 6.30 terpaksalah wan angkat kaki juga. Tapi sempat singgah di booth ALaf. Tapi sayang, yang ada hanya kak Norzailina Nordin, kak Anis dah balik! Juga ada Anita Aruszi, tapi sayangnya buku dia wan tak bawa pula... mana tahu dia ada!

Selepas ding-dong, akhirnya wan keluar juga daripada PWTC bersama wabbit dan syud dengan hati yang berat.

Nota: Sebenarnya banyak lagi yang nak diceritakan tapi wan malas nak tulis panjang-panjang, lagipun wan dah mengantuk, esok wan kerja.... huhuhu malasnyaaaaa!!!!

2 comments:

Nur,Bintun Wan_AbZa said...

Salam.alhamdulillah, finally dapat jugak jumpe akak..n thanks for the gift, kwan2 sy cbuk nk jgk..hehehe..tp betulla, x teringat lansung nak ambil gambar ngan kak wan, kak su, kak ruby,kak yah, imaen, pingu n xarine yg ade kat ctu waktu tu.tp x sangka yg syud n kak naz ade jugak hrtu....teruja utk dpt kan versus n beli novel2 js yg lain smpai lupa...tp x pela, dlm memori ni still ade insyaAllah..ade rezeki blh jumpe lg..kak wan ni mmg peramah btul..malu la sy kak, akak higlight name sy kt entry ni..apa2 pun nice to meet you..semoga ukhwah terus berkekalan..May Allah Bless You..nur

arirada said...

Kak wan, setelah bertahun duk berharap dpt jumpa kak wan di book fair, akhirnya hasrat tu tercapai jugak tahun ni :) Terima kasih untuk hadiah yg comel tu, nnti nak tayang di blog, hehehe...

Sebab terlalu sedih sangat x sempat beli Versus stok pertama tu sampai terlupa nak bergambar dengan kak wan. Ruginya kak wan x tengok mcm mana pengunjung serbu Versus petang tu, huh dahsyat, sampai saya rasa takut nak mendekat!

Harap2 tahun depan dapat merasa lagi kemeriahan di pesta buku :)

Back to Top