2

Situasi

Salam semua,

Kali ini wan terasa nak bercerita tentang 'SITUASI' pula. Ops! ini bukan tentang lagu Situasi nyayian Bunkface yang menjadi kegilaan my Aysha ya. Ini tentang beberapa situasi yang menyelubungi 'hati' wan untuk beberapa ketika ini. Kenapa wan sebut 'beberapa ketika'? kerana wan tidak pasti dengan jelas BILA ianya bertenggek menumpang singgah di hati wan ini, dan wan tidak tahu sampai bila 'dia' akan pergi.

Situasi 1: Ralat

Ada sebuah buku yang hanya ada sebuah sahaja dalam dunia ini. Sudah ada di depan mata kamu, tapi duit dalam poket+purse+beg tangan tidak mencukupi. Kamu hanya perlukan 10 sen untuk mencukupkan jumlah wang yang ada di tangan. Malangnya buku ini tidak akan di jual dengan harga yang lain, maknanya tidak ada diskaun, tidak boleh ditawar menawar juga tidak boleh hutang dan tidak boleh pinjam duit orang lain. 100% duit haruslah daripada poket kita sendiri!

Apa yang terjadi... disebabkan 10 sen, kamu terpaksa melihat buku tersebut diambil oleh orang lain. Agak-agak, kamu apa yang wan rasa saat itu?? Atau ditakdirkan kamu yang berada dalam situasi wan itu, apa yang kamu rasa??

Apa yang wan rasa?
1- sedih yang amat sangat,
2- terkilan sangat-sangat
3- frust giler

Tapi apa yang dapat wan nasihatkan pada hati... MUNGKIN ITU BUKAN REZEKI wan! Sedih? memang sedih tapi nak buat macam mana... menangis dalam hati sahajalah!!

Nota: 'buku' di sini merujuk pada 'benda' yang sudah lama wan 'aim', tapi disebabkan beberapa masalah yang berbangkit, ia kekal sebagaimana yang ditinggalkan (sebelum ada masa untuk diusahakan kembali)...

Dan perlukah di sambung kembali, setelah separuh jiwaku telah dibawa pergi?? Hanya dengan separuh hati, mampukah kugapai segala yang bergantungan nun jauh di langit tinggi??... aku sudah patah hati!!!



Situasi 2: Lost In Space...

Dalam bangunan PWTC yang penuh sesak dengan para pengunjung yang berpusu-pusu datang dari seluruh ceruk negeri, daerah, kampung untuk memeriahkan Pesta Buku Antarabangsa KL dan kamu adalah salah seorang daripadanya. Dengan keluasan PWTC, dengan limpahan pengunjung menyebabkan ruang yang luas terasa sempit, dengan hiruk pikuk yang membingitkan telinga... (boleh bayangkan ya?!)

Tapi... dalam situasi itu, kamu rasa hanya kamu SEORANG DIRI yang ada di ruangan yang besar itu, keadaan yang bising bagaikan senyap sunyi tiada berpenghuni...

Ya, itulah yang wan rasa. Bagaikan hanya wan seorang diri dalam ruang yang luas itu. Sunyi. Kosong. Tiba-tiba yang terlintas di benak, di manakah semua sahabat yang selama ini sentiasa menemani hari-hari wan? Aah, mungkin mereka ingat, tapi disebabkan sibuk dengan tugas masing-masing jadi tak ada masa nak lepak-lepak macam dulu... atau...

"Korang dah lupakan wan ke?? sedih laaa.."


2 comments:

ryn said...

situasi 1, kalau cuma seposen, I will ask anyone, do u have 10 cents?? hahahaha

situasi 2, wan... *hugz*

Wan Amalyn said...

Ryn...
*big hug 2u2* =)

Back to Top