2

Hhhhmmmm

Salam semua,

Entah mengapa sekarang ni wan terlalu kerap mengeluh! Tak baikkan?? Tapi tak tahulah kenapa! Adakalanya fikiran wan jadi bercelaru. Wan jadi tension. Banyak perkara yang berlegar di benak yang perlukan perhatian. Tapi bila dah terlalu banyak ia jadi berserabut...

Semenjak dua menjak ni, sejak wan dapat bos baru (bos kecik - adik bos besar) wan jadi tak ada mood nak kerja. Tak macam dulu, bersemangat aje nak ke pejabat.

Kenapa dengan dia?
Oh sebenarnya tak ada apa-apapun dengan dia, cuma wan tak suka cara kerjanya yang suka pressure wan. Dia suka beri kerja dan setiap 10 minit dia akan datang tempat wan tanya... "cik wan dah siap?" bayangkan kerja yang diberikan tu bukannya sedikit tapi banyak. Dan dia aspect wan boleh siapkan dalam masa 10 minit? gila apa!! Dia ingat wan ni ginnie ke... klik aje semua kerja siap!! Ada kalanya wan hanya buat bodoh aje... bila dia datang tanya lagi, wan cakap "BELUM". Tapi bila dah 4 5 kali datang setiap 10 minit tanya soalan yang sama, siapa tak tension? Dan pernah satu kali wan dah tak tahan lagi, wan cakap kat dia... "You tau tak, I tengok muka you I jadi tension!" dengan nada bergurau, walaupun dalam hati itulah hakikatnya!.

Wan paling suka bila dia keluar meeting, wan boleh buat kerja dalam keadaan aman sikit. Sikit saja tau sebab sebelum keluar ada la kerja yang dia suruh wan buat dengan pesanan balik dia nak. Dan adakalanya dia kat luar tu, dia akan call tanya, "kerja yang I beri tadi dah siap ke belum?" gggrrrr tak pun dia call suruh cari data yang dia nak... "cik wan, try check berapa dimension cooling tower tu, I tak tahulah boleh fix-in ke tak" atau "cuba check berapa capacity untuk exhaust fan no bla-bla, I rasa macam tak cukup la..." iishhkkkk geramnya!! macam mana nak buat kerja dengan cepat macam ni, kalau dia asyik kacau aje?? Itu belum dia balik, yang membuatkan tension wan jadi berganda.

Wan lagi suka cara kerja big bos. Dia akan beri kerja, wan tanya dia bila dia nak, dan on time kerja tu dah ada atas mejanya. Sebab, wan boleh atur kerja wan dengan aman. FYI wan bukan buat kerja untuk 1 project aje, sekarang ni ada few project yang tengah on going jadi harus bijak mengatur kerja-kerja wan. Tapi sekarang ni semua kerja-kerja wan jadi berantakan. Wan bagaikan buat kerja dia sorang! Hingga langsung tak boleh nak buat kerja lain.

Apa yang buat wan lagi tension, tahun ini 2010 buat pertama kalinya selepas 7 tahun wan bekerja di sini, ada appraisal. Bukanlah tak pernah, pernah. Dulu masa wan kerja dengan office lama dah pernah buat. Tapi yang tak sedap di dengarnya, bos kecik ni yang akan buat appraisal wan, bukan bos besar! Huhuhu ingatkan bos besar juga yang buat untuk wan! sebab wan nak tunggu bos besar panggil aje nak luahkan apa yang terbuku di hati ni. Kalau benarlah bos kecik yang buat untuk wan jangan haraplah wan akan dapat markah yang tinggi-tinggi sebab wan asyik dok bergaduh aje dengan dia! Dan dia pernah cakap wan macam-macam... tak produktif la, lembab la... geramnya!!!

Tak tahulah nak cakap apa lagi... wan rasa wan jadi macam ni sebab dia juga. Wan memang tak suka cara kerja dia! Dia selalu buat wan kerja under pressure, jadi wan tak dapat berfikir secara fokus. Bila dah tak dapat fokus, semua kerja jadi tak betul. Tak suka laaaa... kenapa dulu (sebelum dia datang) wan boleh buat kerja dengan baik? Satu aje alasan yang wan terfikir, sebab tak ada orang yang beri tekanan pada wan! Memang wan akui, wan bukanlah seorang pekerja yang boleh bekerja dalam keadaan yang tertekan. Wan mudah jadi tension. Jadi bila dah tension pastilah wan tak boleh nak deliver kan? Entah la... tak suka laaaaaaa.....

Dan dengar-dengar juga, dia nak control penggunaan internet juga. Yang tu wan tak heranpun! even nak potong line kat tempat wan pun wan tak kisah! Wan boleh aje guna kat rumah walaupun terpaksa berebut dengan sirman... hehehehe Bila wan cakap dengan sirman, dia jawab... "bawak lah mobile internet yang kat rumah tu!" huhuhu Jadi selepas ini kalau tak nampak kelibat wan kat mana-mana tu kamu faham-fahamlah ya!!

Dah la cerita fasal dia, wan jadi hangat hati je... kita cerita fasal lain la pulak ya...

Oh saja je wan nak beritahu, semalam lepas kerja, kami - sirman, Aysha & wan - ke Shah Alam Mall, sirman nak tukar spec dia, jadi wan bodek la nak minta dia belikan tudung & lipstik (body shop) yang dah nak habis tu. Spec dia tak dapat (tak ada yang berkenan) tudung pun tak ada yang berkenan. Tapi wan dapat lipstik! Bukan lipstik aje, wan beli juga lip liner & lip gloss. Hahaha janji nak lipstik aje tuh! Nasib baik la semalam sirman berbaik hati... agaknya dia dah dapat duit claim la tuh. Sebenarnya lipstik yang wan nak cari tu seperti yang JS hadiahkan dulu, best la guna yang tu... tapi rupa-rupanya lisptik tu special edition memang dah tak ada dah kat pasaran... frustnya...

Hari ini sirman kata nak keluar, ingat nak ikut... sebab wan nak bodek suruh dia belikan baju pula. Dah la semalam kat MPH wan dah terlepas peluang nak beli buku, sebab buku tu pula tak ada stok... wan nak beli buku Twenties Girl by Sophie Kinsella. Buku ni syud yang rekomen sebab wan cakap kat dia wan nak buku yang gila-gila sikit... nanti kalau pergi kedai buku lagi nak cari la...

Hhmmm apa lagi ya?
Oh, wan rasa wan nak berhenti kerja lah.
Whoa!! kenapa????
Hehehe kamu jangan suspen dulu... sebenarnya wan rasa macam nak berhenti dari kerja 'mengulas novel' la bukannya kerja betul. Uiks kerja betul tak boleh la sebab banyak hutang yang nak kena bayar, jadi wan harus bekerja dan dapat duit.
Oh! ingatkan apa la tadi... kalau fasal tu... NO HAL lah. Lagipun belum tentu apa yang wan ulas/komen tu bergunapun!

Kan?? lagipun wan rasa wan bukanlah orang yang layak untuk mengulas. Wan bukanlah seorang yang pakar dalam bidang ni. Wan juga bukanlah seorang penulis yang sudah menulis buku sendiri jadi wan tidak tahu jerih perih penulis menyiapkan sebuah karya untuk diterbitkan. Lagipun wan tidak mahu ulasan wan memberi influence pada pembaca lain, walaupun selama ni ulasan wan semuanya yang baik-baik aje, sebab wan cuba elak daripada memberikan ulasan yang negatif. Jadi kalau kamu baca semua ulasan wan adalah yang best-best aje, sebab mana buku yang wan tak suka, tak adalah wan buat. TAPI ada juga buku yang wan SUKA, dan tak sempat buat SEBAB kekangan masa!.

Dan sekarang alasan utama wan, sebab wan kesuntukan masa dan sebab kerja di pejabat yang lagu tu, wan jadi malas untuk buat kerja yang wan suka ini (kerja mengulas). Wan jadi tak suka dah pada 'dia' sebab buat wan jadi hilang mood pada aktiviti-aktiviti yang selama ini jadi kegemaran wan... MEMBACA & MENGULAS NOVEL.

Oklah dah panjang benar wan mengadu di sini... Wan bukan apa, wan tak tahu nak mengadu pada siapa, wan nak call kawan-kawan, entah-entah merekapun ada masalah sendiri. Nak mengadu pada sirman, nanti dia pula yang tension dan tempiasnya kena pula pada wan... tak mahulah. Jadi wan mengadulah pada kamu yang sudi membaca luahan hati wan ini, sekurang-kurangnya ada antara kamu yang nak membacanya, ya dak??

Oklah.... nak stop dulu.... terima kasih ya sudi membaca keluh-kesah wan nih. Wan sayang kamu semua...


2 comments:

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

si wan ni, cakap banyak kerjala.tapi n3 dia punyalah panjang..ha.ha dah macam baca cerpen le pulak

Wan Amalyn said...

kak yati...

hahahaha... ntah ler, ingat nak tulis pendek2 aje... bila dah start menulis tak sedar dia jadi panjang berjela la pulak... :D

Back to Top