3

Salam tahun baru 2011

Salam semua,

Salam pembuka tirai buat semua sahabat-sahabat tersayang. Moga hadirnya lembaran tahun baru 2011 ini menjanjikan sejuta keindahan buat kita semua.

Walaupun tahun 2011 sudah 4 hari meninggalkan kita, harap masih belum terlewat untuk saya ucap selamat pada kalian semua ya! Selamat untuk semuanya...

01-01-11, saya berada di kampung. Balik kampung untuk mengambil jantung hati saya yang minta nak tinggal dengan Mok Tok di penghujung cuti sekolah. Sebenarnya alasan utama dia nak main dengan kak ti (sepupunya). Buat pertama kali dia, saya hantar ke kampung. Buat pertama kali dia jauh dari saya. Mulanya rasa cuak juga, mana tahu dia menangis nak balik, jenuh la mok tok nak pujuk, payah la tok wae nak kena hantar dia atau parah la sirman nak kena drive 7,8 jam. Tapi alhamdulillah, semuanya OK. Walaupun awal-awal tu dia agak bosan (mengikut kata si Ijat adik saya). Yelah, masa saya hantar, rupa-rupanya kak ti bercuti ke Melaka, dia balik selepas 2 hari saya balik ke KL.

Petang 01-01-11, saya dalam perjalanan balik dari Kelantan ke KL. Tiba dah lewat malam. Keadaan cuaca yang tidak menentu dengan hujan yang sesekali lebat mengiringi perjalanan kami, membuatkan sirman harus lebih berhati-hati ketika memandu. Lebih kurang jam 12.15 malam (pagi) ahad kami tiba di Usj.

02-01-11 tengah hari, kami keluar. Mula-mula ke IoI Mall, kemudian ke Shah Alam Mall belikan Aysha skuter yang dia idam-idamkan. Kemudian ke Seksyen 7 Shah Alam hantar barang adik saya Ijat yang menyewa di situ. Oh ya, si Ijat sambung buat degree kat Uitm Shah Alam. Tapi dia pulak yang keluar. Hampeh betullah adik saya sorang ni! hehehe sebenarnya salah saya yang datang lambat. Tapi mana saya tahu dia punya plan baik punya... pergi tengok wayang! isk isk isk. Nasib baik ada kawan serumahnya. Kemudian saya singgah beli tudung di Ariani (last day sale).

03-01-11, saya cuti sempena Aysha masuk sekolah. Bunyi macam si Aysha baru masuk tahun 1 aje... hehehe FYI Aysha tahun ni dah masuk tahun 3. Saja je saya ambil cuti, selain alasan nak selesaikan urusan pembayaran pendaftaran sekolah dia, saya juga nak belikan dia buku tulis. YA! saya patutnya beli awal-awal lagi, tapi biasalah saya ni, suka buat kerja last minit. Sama juga seperti bayar saman (speed trap) yang tertunggak dari tahun 2005 yang baru saya usaikan pada 31-12-2010. Itupun sebab last day saman traffic ada offer 50% & saya bayar thru myEg-dot-com-dot-my. Agaknya kalau offer 50% tu tak ada tarikh luput pastinya saya belum bayar lagi... hahahaha Rasa sayang nak bayar sebab bukan saya yang bawa kereta!! Jadi kenapa saya yang harus bayar? Haish Ops! melalut pula saya.

Selesai urusan di Sekolah kebangsaan Aysha, saya ke sekolah Kafa pula, jelaskan yuran pendaftaran untuk sessi persekolahan 2011, jelaskan yuran taska (transit), yuran taska bulan Dec 2010, yuran Van sekolah, juga beli buku tulis. POKAI saya... hari tu saja dekat RM1k melayang. Tapi demi anak, gigihkan juga mental dan fizikal. Jadi bulan satu ni saya kena PUASA beli apa yang patut... huhuhu tapi aura membeli (baca: habiskan duit) sukarnya nak kikis...

Selesai urusan sekolah Aysha, saya (ditemani sirman) ke Petaling Jaya. Saya nak withdraw EPF (akaun 2) saya untuk bayaran rumah. Mula-mula ke Jalan Yong Shok Lin sebab akaun rumah saya di situ. Ambil surat daripada bank, kemudian ke EPF. Memandangkan saya pernah keluarkan duit sebelum ini, saya hanya perlu sediakan surat daripada Bank, salinan kad pengenalan dan isi borang, itu sahaja! Alhamdulillah selesai dalam masa tak sampai 2 jam.

Daripada Petaling Jaya, singgah di Subang Parade, memikirkan saya ada voucher Parkson yang valid sampai 9 Januari. Saya ada RM100 voucher yang saya dapat dengan pembelian barangan SKII. Tak tahu nak beli apa. Berpusing-pusing dalam Parkson. Belek-letak-belek-letak. Belinya tidak lagi. Sampaikan sirman naik bosan menunggu. Daripada dia keluar, masuk balik, saya belum juga buat keputusan nak beli apa... huhuhu... daripada blaus kepada kot, hinggalah kasut, tak buat keputusan juga. Pegang blaus, jamah kot (tapi bila nak pakai kotnya sebab kat office saya ni pakai jeans dan t-shirt pun bos tak kisah - jadi kot tolak tepi). Kasut pula ada yang berkenan tapi saiz pula yang tak ada... hampeh betul. Selepas 2 jam berpusing-pusing, sudahnya saya beli blaus. Nak dijadikan kisah, bila cashier dah punch harga baru saya sedar yang vouchernya saya tak bawa...HAMPEHH sungguh! Melayang lagi duit saya... ingatkan dapat 'Free' rupa-rupanya 'tipah tertipu' huhuhu

Dalam perjalanan balik ke Usj, niat nak singgah bank, bayar hutang apa yang patut tapi hujan selebat-lebat hujan turun. Jadi niat ke bank saya batalkan dulu, tapi memandangkan perut lapar, singgah juga di Ubi Kayu untuk makan tengah hari.

Sementara tunggu nak ambil Aysha petangnya, nak berinternet sirman dah conquer, sudahnya saya bergolek-golek habiskan bacaan novel saya.

Ya, cabaran 30 novel setahun saya sudah bermula! Tapi saya gatal nak cabar diri saya untuk menghabiskan 50 buah novel untuk tahun ini. Jika didarab dikali, saya perlu baca lebih 4 buah novel dalam masa sebulan. Harap saya berjaya mencapai sasaran 50 novel setahun! Untuk senarai lanjutnya akan saya update kemudian ok!

Chaiyok! Chaiyok!


3 comments:

azieazah said...

Wow... hebatnya perjalanan menjelang tahun baru. Lebih hebat pula bila baca tang bayar, kuar duit dan beli beli tu. Phiewww! kesat dahi.

Teruskan menyahut cabaran baca novel...!

Wan Amalyn said...

kak Azie... hebat memang hebat, tapi poket yang sakitnya!! :( pitih yang mengalir bagaikan air sungai golok yang melimpah menenggelamkan jalan-jalan utama yang menyebabkan banjir... huhuhu

YA, sedang meningkatkan takad untuk melaksanakan Cabaran 50 Novel Setahun... :)

ryn said...

semoga target tercapai :)

Back to Top