2

Hari Ilmu & cerita saya

Salam semua,

Hari sabtu (26 Jun) telah berlangsungnya HARI ILMU & GERAKAN MEMBACA PERDANA 2010 anjuran Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor bersempena dengan sambutan Pesta Buku Selangor 2010. Dan sebagai kemuncaknya telah diadakan acara ‘Largest Reading Outdoor Event’ bertempat di Taman Tasik Shah Alam yang dirasmikan oleh Baginda Sultan Selangor. Acara yang saya namakan ‘Membaca bersama Baginda Sultan’ ini disertai oleh pelbagai agensi kerajaan negeri dan swasta.

Bertemankan Aysha saya ke Taman Tasik Shah Alam untuk meramaikan lagi orang. Hehehe padahal ada atau tidak saya di sana tidak mendatangkan kesan pada mereka pun! Lagipun saya ke sana atas tiket individu tanpa membawa nama mana-mana agensi kerajaan, swasta mahupun badan berkanun! Saya pergi kerana saya ingin mengambil aura mereka supaya mood membaca saya melekat dalam diri saya. Yelah tengok orang khusyuk membaca, mana tahu badi mereka akan lekat pada saya.

Saya sangat-sangat berterima kasih dan terharu kerana Rinn & Sil sudi menemani saya selama lebih 3 jam lepak di tasik. Dan Aysha sebelum usai acara, sudah menunjukkan tanda-tanda kebosanan. Habis sahaja acara lebih kurang jam 12.30 tengah hari kami menuju ke komplek PKNS. Saya nak jumpa geng UB kat booth Jemari Seni.

Ketika saya sampai di booth JS, kaknOOr, nacha, kaknOtie sudah ada. Dan penulis yang bertugas adalah Syud & Naz. Saya hulurkan buku Melur Bunga Ivy (hadiah Nawwir sempena hari lahir saya... thanks dear! sukaaaa sangat) pada Naz untuk diconteng. Saya dapatkan Untuk Awak Teja Aulia yang sangat saya nanti-nantikan... ketika nak bayar “Ingat nak beri sebagai hadiah birthday pada wan..” bos JS bersuara. Dan saya dengan muka tak malunya... “Oh ok! thank you” bersama senyuman yang tak muat di pipi rasanya. Oh! betapa mudahnya membeli jiwa seorang wan, tidak perlu hadiah besar-besar dan mahal-mahal... cukup sekadar buku, tapi itupun masih ada yang belum memahaminya... uhuk! Saya hulurkan Teja Aulia pada Syud untuk diconteng.

Bertemankan Nacha, saya meronda sekitar kompleks, melawat booth yang ada. Tapi saya tak beli apapun, kerana saya masih belum gaji! Tapi sempat beli baju t-shirt Ana Muslim untuk Aysha (duit yang dia minta daripada sirman sebelum datang) dan 3 buah buku cerita (nipis aje – 3 untuk RM10) untuk Aysha (tak sempat sampai rumah dah habis ketiga-tiga buku itu dia baca dalam kereta dalam perjalanan balik ke USj).

Di booth NB Kara, jumpa kak Suraya dan Anuar Kamarudin. Memandangkan saya belum gaji dan kak yati juga tak ada, jadi minggu depan (3-4 Julai) lah saya beli. Insyallah masa tu gaji dah clear! Kat booth Alaf21, nacha yang banyak borong, saya cuma tengok-tengok saja. Alasan yang sama... belum gaji. Lagipun stok buku yang belum baca banyak lagi, entah bila nak habis saya pun tak ada jawapannya. Tapi saya sempat la bergambar dengan Wardina (saya suka dia!) yang kebetulan sedang mempromosikan bukunya yang diterbitkan oleh Alaf.

Kembali ke booth JS, Aysha mengadu lapar. Sekali lagi bertemankan Nacha, kami ke Mc’D untuk mengisi perut. Nacha, terima kasih (dari lubuk hati yang terdalam) kerana sudi menemani wan makan dan borak-borak. Sekurang-kurangnya saya tidak keseorangan. & terima kasih juga untuk tanda ingatan itu! :) hari ini wan benar-benar telah menyusahkan Nacha!!.

Kembali ke booth JS Iejay dah ada. Memandangkan Aysha sudah mula menunjukkan tanda-tanda... jadi sebelum ada insiden yang tidak diingini berlaku, saya harus minta diri. Lagipun daripada pagi (lebih kurang jam 8 pagi) hingga ke jam 3 petang, seharusnya dah saya balik. Lagipun memikirkan saya parkir kereta di medan tempat letak kereta yang mengenakan bayaran RM1 untuk jam pertama dan RM1 untuk setiap jam berikutnya, jadi lebih baik saya balik sebelum duit saya habis untuk bayar parking!

Ya, saya ingin cepat balik untuk sambung baca Seikat Kembang Merah yang tidak sempat saya habiskan di tepi tasik.

p/s: kakyah dia wish... & tiba-tiba lagu Kerispatih ~ Tapi Bukan Aku terngiang-ngiang di kepala huhuhu


Seikat Kembang Merah yang menjadi peneman


dan Sil & Rinn yang menemani saya membaca *thanks a lot dear!!*


My Aysha


Baginda Sultan Selangor


orang ramai


Wardina


2 comments:

nacha said...

Wan.. x susah mana pun. kita kan kawan. kena la bersedia utk susah & senang.

tapi kan sorry sgt2 sbb tgk gambo Wan dgn Wardina tu Wan tgh pejam mata. x perasan la. sayangnya. kalo Wan pejam mata sbb happy sgt2 dpt jumpa Wardina tu takpe la. hehehe..

Wan Amalyn said...

Nacha... :) yeah! keberadaanmu menceriakan hati-hati yang gundah!

Oh no problem! gambar aje :) lagipun kita mmg terujapun dapat jumpa Wardina secara life!

Back to Top