Libur vs Pesta

Salam semua,

Hujung minggu yang padat! Itulah yang telah saya lalui di hujung minggu yang baru lalu. Hari jumaat saya cuti. Teman saya Bunga aka Erna dari Jakarta berlibur ke Singapura-Malaysia. Dari Jakarta Bunga terus ke Kota Singa bersama ahli keluarganya (kakak-kakaknya, iaitu Mbak Atik, Mbak Tuti, Mbak Rini & suami dan ponakannya, Adji, Bimo dan Hayu). Dari Singapura mereka terbang pula ke Kuala Lumpur. Dari Kuala Lumpur mereka terus ke Genting Highland dan hari jumaat (1 Julai) barulah saya menyertai mereka pusing-pusing di Kuala Lumpur.

Dari Crown Princess saya bersama kak Shima ambil mereka. Selepas urusan check-out selesai, kami ke Muzium Kesenian Islam yang terletak berhampiran dengan Masjid Negara. Ini kali pertama saya melawat sini. Diketawakan oleh Bunga yang sudah dua kali melawat tempat ini.... huhuhu Kemudian singgah hantar Bunga ke Pasar Seni (ada kiriman lagi yang belum dibeli). Dia kami tinggalkan dan kami meneruskan perjalanan ke Dataran Merdeka. Bergambar. Meneruskan perjalanan ke Pavillion. Makan tengah hari di Medan Selera Pavillion. Di sini juga pertama kali saya jejakkan kaki. Bukan apa, di sini bukan taraf saya untuk bershopping! huhuhu

Selesai jalan-jalan di Kuala Lumpur, kami ke Shah Alam. Bunga dan keluarganya akan menginap di Seksyen 3 Shah Alam (Bangunan MAIS). Sebelum itu singgah di rumah kak Sharifah jiran kak Shima untuk makan petang. Terima kasih kak Sharifah! Kemudian hantar mereka ke tempat penginapan untuk berehat sebelum ke I-City pada sebelah malamnya.

Tapi saya dan Bunga singgah ke SACC Convention Center yang sedang berlangsung acara Pesta Buku Selangor 2011. Hajat hati nak jumpa kaksu dan kak yah tapi mereka sudah balik. Tak apalah sebab esoknya (sabtu) adalah hari perjumpaan kami bersama geng Ulatbuku. Saya hantar Bunga ke biliknya dan saya balik. Penat tapi happy!

Sabtu - Saya bekerja (separuh hari) seperti biasa. Sebelum ke pejabat hantar Aysha yang ada hari sukan tahunan sekolahnya. Oleh kerana kami terlewat tiba, saya tidak tahu ke mana Aysha harus melapurkan diri. Tak sampai hati nak tinggalkan dia terkontang-kanting sendirian, dan mula la airmatanya meleleh! Tengok dia menangis saya marahkan dia, tapi dalam hati saya menangis sama! Bila dia dah jumpa teman-temannya, dia saya tinggalkan dengan hati yang separuh ralat! Sepatutnya saya ambil cuti temankan dia dan lihat dia bermain sukan (sukaneka) sebagai tanda sokongan moral untuknya tapi memandangkan cuti saya sudah penuh, jadi terpaksalah saya bekerja! (Nota untuk tahun depan, reserve cuti untuk acara sukan tahunan sekolah Aysha)

Dalam kereta, airmata saya meleleh tanpa dapat saya tahan. Kasihan anak saya! Kasihan sungguh Aysha, orang lain mak-bapa ada, dia... uuwwaaa sedihhhhhhh!!! Jam 10.30 pagi Sirman telefon beritahu dia dah di sekolah Aysha. Alhamdulillah lega hati saya selega-leganya sekurang-kurangnya dia tidak keseorangan. Barulah senang hati saya untuk bergumbira petangnya. Habis waktu kerja saya terus ke Shah Alam untuk acara sembang-santai bersama geng Ulatbuku di SACC Mall Shah Alam!!

Di The Teapot Deli kami berkumpul. Ada kaksu, kakyah, nawwir, syud, nacha, Naz, kaknOtie, Iejay, Wabbit, Lia, Ruby, dan Bunga. Kami makan-makan, berbagi hadiah, bertukar cerita, bergambar dengan gembira tanpa ada yang menghalau walau masa berjam-jam diambil oleh kami untuk acara kegemaran kami ini... makan & borak! Seronok! tapi ada rasa ralat juga sebab saya terlupa akan janji saya pada Nacha... Sorry nacha! kita jumpa lain kali wan tunaikan ya!

Kemudian saya, wabbit & Lia temankan Bunga yang ada lagi barang yang belum dibeli untuk dibawa pulang esoknya (ahad). Dari SACC Mall, kami ke Alam Sentral, kemudian ke Kompleks PKNS patah balik semula ke SACC Mall demi mencari hadiah/titipan daripada kaum kerabat Bunga di Jakarta. Selepas selesai bershopping, Bunga, Lia hantar ke tempat penginapannya untuk acara makan malam bersama keluarga kak Shima dan kak Sharifah di Muara untuk sebelah malamnya.

Ahad - seawal pagi saya sudah ke tempat penginapan Bunga untuk menyertai Lia & Wabbit makan pagi bersama Bunga dan keluarga sebelum mereka bertolak pulang ke Jakarta (penerbangan jam 1.30 tengah hari). Selesai makan, kami pulang ke bilik penginapan mereka sementara menunggu kak Shima dan kak Sharifah datang untuk menghantar mereka ke LCCT Sepang. Dihiburkan dengan keletah Hayu yang sungguh menggemaskan! Disakat oleh abangnya (yang berbeza umur lebih kurang 12 atau 13 tahun) dan sampai satu peringkat 'putus saudara sama mas!' tapi bila nak suruh abangnya dukung 'Hayu sayang banget sama Mas!' hahaha lucu sungguh! Saya lepaskan Bunga dan keluarganya dengan hati yang berat. Sedih mahu berpisah, harap dipanjangkan umur untuk kami bertemu lagi... Lia & Wabbit akan menyertai mereka hingga ke Sepang.

Tapi saya, harus melapurkan diri di booth Jemari Seni. Satu tugas yang sangat saya SUKA! Tugas kali ini lebih santai dan sebenarnya saya lebih banyak berborak dengan Khairyn Othman dan Syud yang bertugas (book signing) dan adinda-adinda Soleh, Fahmi dan Afiqah selain beronda-ronda bersama Nawwir. Makan tengah hari sekali lagi kami -kaksu & Abang Rosdi, kakyah, Khairyn, Syud, Nawwir- makan di The Teapot Deli. Diam-diam Khairyn pergi bayar. Huhuhu padahal dia masih belum bekerja lagi! Terima kasih Khairyn! moga murah rezeki di tempat kerja baru nanti...!!

Jam 8.30 malam, selepas bantu kapten Soleh packing barang untuk bawa balik selepas selesai seminggu berkampung di SACC Convention Center saya pulang ke Usj dengan badan yang penat tapi hati puas!

Jadi... itulah cerita Libur-Pesta saya kali ini. Walaupun hari isnin saya masuk pejabat dengan hidung berair, kepala pusing dan tekak perit tapi saya tetap puashati!!

Tapi masih ada satu lagi tugas yang menanti saya, mengumumkan senarai 10 ulasan terpilih untuk bulan Jun bagi acara Cabaran 50 Buku ; Jom Lomba Baca! di blog ulatbuku. Harap dalam masa sehari dua ini saya sudah ada senarai pemenang dan Insyallah minggu depan saya sudah boleh pos hadiah pada para pemenang. Doakan saya diberikan kesihatan yang baik ya... (sebab tanda-tanda mahu sakit sudah ada... harapnya tidak melarat dan kesihatan saya cepat baik)

Salam sayang,

1 comments:

Ryn da kLavu said...

untuk catatan sirman dah pergi ke sekolah tu, boleh catat kat hujung (tak payah reserve cuti pun tak apa) hahaha... senang buanget deh baca catatannya..hahaha miss u all

Back to Top