0

Usai Sudah...

Salam semua,

Dah habis dah.

Apa yang dah habis?

Pesta buku la. 10 hari berlangsung, hujung minggu lepas, 1 Mei adalah hari terakhirnya. Syukur Alhamdulillah saya diberikan kesihatan yang baik untuk bersama-sama memeriahkan lagi acara dan meramaikan lagi jumlah pengunjung.

Selama 6 hari daripada 10 hari berlangsungnya acara pesta buku, saya bersama warga kerja Jemari Seni mempromosikan novel-novel terbitan Jemari Seni Sdn Bhd dan JS Adiwarna. Satu pengalaman yang sangat berharga. Pelbagai karenah pengunjung, pelbagai selera pembaca yang saya temui. Tak kurang juga dengan sapaan daripada pengunjung yang bertanyakan novel-novel terbitan lain selain Jemari Seni. Kiranya jadi penunjuk arah pun ya jugak. Sampaikan adik saya Filzah cakap “kak wan ni semua buku dia tahu”. Oh! bukan semuapun buku yang saya tahu. Kebetulan sahaja buku yang mereka cari saya tahu terbitan mana. Lagipun sayakan ramai kawan jadi sedikit sebanyak saya jadi ambil tahu. hehehe

Memandangkan tahun ini saya ‘sibuk’ jadi tak banyak booth yang saya lawat. Dan tak banyak buku yang saya beli. Bagus juga kan? Sekurang-kurangnya saya dapat berjimat. Kan hari tu saya kata nak berhemat ketika berbelanja, jadi bagus sungguhlah saya sibuk di booth Jemari Seni.

Tapi kalau tak beli buku rasa macam tak sah juga. Yelah sekurang-kurangnya boleh la saya tulis kat dalam buku tu 'kenangan KLIBF 2011'. Jadi inilah antara buku yang saya beli sempena KLIBF 2011 :
1. Contengan Jalanan – Hlovate – Jemari Seni Sdn Bhd
2. Baju Melayu Hijau Serindit – Syud – Jemari Seni Sdn Bhd
3. Mencari-Suami@JS.com – Normaslina Masri – Jemari Seni Sdn Bhd
4. Quartet – Saidatul Saffaa – Jemari Seni Sdn Bhd
5. Langsir Biji Remia – Noor Suraya – JS Adiwarna
6. Blues Retro – Imaen – JS Adiwarna
7. Alahai Jijah! – Dihsar Ludba Haqifa – JS Adiwarna
8. Maaf, Saya Bukan Bibik! – Nashmin – JS Adiwarna
9. Kita Hanya Di Seberang Jalan – Bahruddin Bekri – PTS
10. Misteri Firaun Musuh Para Nabi – Afareez Abd Razak al-Hafiz - PTS
11. Hujan Gerimis Dihiasi Pelangi – Manaf Hamzah – Pustaka Islamiyah


Wah! dalam pada tak nak beli tu, ada 11 buah juga tu. Ya. 1-8 merupakan buku terbitan Jemari Seni. Saya beli hari pertama berlangsungnya pesta buku sebelum booth Jemari Seni diserbu oleh para pengunjung. Kiranya saya antara pembeli terawal lah... hehehe. Di booth Jemari Seni saya dapat beli dengan harga yang lebih murah kerana saya ada voucher. Yay!!! & terima kasih pada Iejay. Di booth PTS pun saya dapat harga istimewa sebab dinda saja JiD tolong belikan dengan harga beliau, harga penulis. Saya dapat 35% diskaun. Alhamdulillah terima kasih pada JiD! Bukan senang tau nak beli dengan harga runtuh sebegitu. Dan apa yang lebih istimewa, En. Din (Bahruddin Bekri) yang datang sapa saya jadi saya hulurlah buku beliau untuk ditandatangani. Wah! penulis sendiri yang datang gitu! Berbesar hati sungguh saya. Sebenarnya ada beberapa buah buku En. Din yang saya nak beli tapi dah kehabisan stok. Terpaksalah order lain kali melalui JiD.

Selain daripada itu, saya juga dapat 2 buah buku sebagai hadiah. Satu daripada dinda saya Nawwir yang menghadiahkan saya buku 101 Doa Para Nabi & Rasul Dalam Al-Quran (Khasiat dan Kaifiat Beramal) tulisan Ustaz Haji Zahazan Mohammed terbitan Telaga Biru. Saya ingat nak beli satu lagi untuk dihadiahkan pada ayahanda saya, tapi sampai habis saya lupa nak pergi balik ke booth Telaga Biru untuk membelinya *ralat*.

Dan satu lagi daripada adik saya Mardihah Adam yang menghadiahkan novel karyanya yang berjudul Andai Gerimis Berhenti terbitan PTS ketika beliau bertandang ke booth Jemari Seni dan sudi menegur saya. Mardihah Adam ni adik yang bersama-sama saya dalam ‘Geng Lomba Baca – Cabaran 50 Buku Setahun’.

Dan ada juga buku yang saya nak beli tapi saya tak sempat nak beli seperti buku terbaharu kak Anis Ayuni (Alaf 21), buku terbaharu Nurul Syahida (Buku Prima), buku terbaharu kak Norhayati Berahim (NB Kara). Ralat. Memang ralat, tapi tak apalah saya habiskan dulu mana yang ada ni barulah saya cari semula. Lagipun saya yakin buku-buku itu bila-bila masapun stoknya pasti ada sebab ianya buku baru. Sebenarnya nak pujuk hati supaya tidak terlalu terkilan.

Oh sebelum lupa, saya nak ucapkan jutaan terima kasih pada adinda kesayangan saya Syud yang sudi jadi peneman saya setiap malam. Yang sudi menunggu saya sehingga usai acara dan balik bersama saya. Sekurang-kurangnya saya tidak keseorangan balik ke rumah. Saya ada teman sembang dalam kereta, jadi tidaklah saya takut sangat. Ya, saya ni penakut sikit. Nak-nak kalau balik malam-malam mula la terbayangkan benda yang bukan-bukan.

Sebenarnya banyak lagi yang saya nak cerita. Tapi saya kesuntukkan masa. Kerja pejabat berlambak-lambak *sigh*. Entry untuk umumkan pemenang ulasan terbaik untuk bulan April belum buat lagi *sigh*. Minggu depan nak kena ambil cuti lagi sebab ayahanda dan bonda akan turun ke KL sempena adik saya Ijat konvo... risau nih takut bos tak luluskan cuti saya... minggu depan Bos besar nak pergi oversea... bos kecil tiap kali masuk office bawak balik kerja untuk saya sebeban *sigh* uuwwaaaaaa tensiiiii.


0 comments:

Back to Top