0

Macam-macam cerita perihal anak

Salam semua,

Maaf ya, dua-tiga hari ni saya agak 'rajin' sikit nak bercerita di sini, jadi pada sesiapa yang tak suka tu, saya tak boleh nak buat apa-apalah ya!

Seperti biasalah saya kalau bercerita pastinya tak ada cerita lain selain perihal anak saya yang sorang tu. Siapa lagi kalau bukan Aysha!

Hampir setiap kali saya menonton siaran berita (utama jam 8.00 malam) pastinya akan ada kes pembuangan bayi. Macam-macam tempat mayat bayi yang tidak berdosa ditemui. Dalam semak, dalam sungai bahkan ada yang dijumpai dalam tong sampah. Mereka dibuang bagaikan sampah! (sedih dan mengucap panjang saya). Aysha yang masih kecilpun seakan mengerti. Pernah satu malam ketika dia menemani saya menonton siaran berita dan kes pembuangan bayi sedang ke udara di kaca tivi, secara spontan dia cakap pada saya "Mummy, kalau baby tu beri kat kitapun ok kan? Aysha suka adik! Macam Syafiqah, ada baby"

Ya, Aysha sangat suka pada anak kecil. Pernah dia pegang perut saya, tanya kenapa tak ada baby dalam perut saya! Saya tak tahu nak jawap apa. Mengertikah dia kalau saya katakan Allah masih belum beri rezeki pada kita untuk ada baby? Sebab bila saya cakap lagu tu, dia akan soal balik, kenapa orang lain Allah bagi? Sudahnya saya akan jawap... "Adik shasha (anak Lili), adik khairul (anak Nini), adik Insyirah (anak Lida) mereka semua adik-adik Eisya"

Ya, mereka yang tak inginkan bayi, senang pula melekat pada rahim mereka. Tapi susahnya saya nak dapat!! Atau keluhan yang sama bagi mereka (kaum ibu di luar sana) yang berkahwin berpuluh-puluh tahun tapi masih belum dikurniakan rezeki anak! Kalau tidak masakan ditubuhkan "Fertility Center" bagi membantu ibu-ibu yang tidak bernasib baik mendapatkan anak dengan kaedah normal. Dan saya pasti bayaran yang dikenakan bukan sedikit, mesti cecah ribuan ringgit. Bagi saya yang tidak mampu ini, alhamdulillah cukuplah seorang jika itu rezeki yang telah diberikan oleh Allah pada saya.

Bagaimana jika suatu hari nanti mereka (para remaja yang sanggup membuang bayi ini) berkahwin dan inginkan anak tapi tak dapat? Jika saya yang diberikan tugas untuk menyenaraikan nama mereka yang patut mendapat anak, nama-nama mereka ini akan saya SENARAIHITAMkan daripada punya anak!! Kerana mereka pernah diberi peluang tetapi mereka telah menolaknya jadi kenapa harus diberi peluang kedua (untuk kes buang bayilah)?? TAPI saya bukan pencipta. Saya tetap manusia biasa, yang penuh dengan perasaan amarah dan geram... pasti ALLAH punyai rencanaNya yang tersendiri... sesungguhnya Allah maha pengampun dan maha mengasihani.

Adakah kitaran zaman sudah kembali ke zaman jahiliyah?? Zaman di mana anak-anak yang tidak berdosa ditanam hidup-hidup? Ya, pastinya ada antara bayi-bayi malang yang dibuang itu, roh masih berada dalam jasad. Masih bernyawa. Aduhai... kasihannya anak-anak itu!!

Dan sesungguhnya dunia sudah semakin tua! Dan hari kiamat semakin hampir... moga kita semua dalam peliharaan Allah yang ESA!! Allahuakbar...

Amin.


0 comments:

Back to Top