0

Balik kampung


Salam semua,

Duduk berjauhan dengan keluarga ni, perkara yang paling cuak adalah bila dapat panggilan daripada kampung, ataupun daripada adik-beradik yang lain. Selalu ada rasa 'gerun' nak angkat telefon bila terpapar nama pemanggil (nama Abah, Mek, Lina, Lili, Lida mahupun Rose).

Begitulah apa yang saya rasa bila dapat panggilan daripada Lili, adik saya yang berada di Bangi. Mengkhabarkan perihal abah.  Katanya beberapa hari lepas Abah kena 'mild stroke' sebelah badan belah kanan kebas-kebas dan adalakanya dia tak boleh rasa apa-apa. Bagaikan terkena renjatan elektrik, hati saya berdebar dengan pantas, rasa cuak, rasa bimbang yang amat. Dalam hati tak putus-putus doa saya panjatkan agar keadaan abah baik-baik sahaja!

Keputusan dicapai, hujung minggu saya balik kampung! Balik kampung semata-mata untuk tengok Abah. Selagi tak tengok keadaan abah dengan mata dan kepala kita sendiri, selagi itu hati jadi tak senang. Buat semua benda jadi tak kena.

Bila saya sampai di kampung, orang pertama yang ingin saya lihat adalah Abah!. Tapi bila hanya Mek yang sambut kami, saya jadi cuak. Kerana yang tergambar dalam kotak fikiran saya, abah yang terbaring sedang berehat. Bila ditanya; Abah mana? Jawapan Mek, sedikit sebanyak melegakan saya... "Eh! abah mu mana lagi... gi surau la..." 

Ya, surau yang berada selang beberapa rumah daripada rumah saya adalah 'rumah kedua' abah. Rutin abah, dari waktu Subuh hingga Isyak, jika tiada imam, abah lah yang menjadi imamnya. Itupun jika abah tak kerja laa...

Memandang figura abah yang sudah dimamah usia, saya jadi sayu. Saya tak ingin kehilangan abah. Abah masih saya perlukan untuk terus membimbing saya, menjadi tulang belakang saya, menjadi kekuatan saya. Ya, seharusnya tanggung jawab abah sudah selesai tatkala Sirman lafazkan akad, menukarkan saya daripada 'anak orang' kepada 'isteri orang'. Dan secara automatik tanggung jawab menjaga saya sudah berpindah bahu. Namun, hakikatnya saya tetap perlukan abah dalam hidup saya!

Memandang fizikal Abah yang seperti sedia kala, alhamdulillah... saya menarik nafas lega. Abah masih menjalankan rutin hariannya seperti sedia kala. Ke surau, ke kedai kopi, bahkan memandu ke Wakaf Bharu setiap hari jumaat masih dia lakukan. Cumanya, secara rasmi kami anak-anak putuskan abah sudah tak payah pergi kerja lagi. Ya, abah masih bekerja di sawmill. Jika dulu untuk mencari nafkah menyara kami adik-beradik yang masih belajar, tapi kini memandangkan hanya 2 orang anak abah yang masih belajar di Uitm, Abah bekerja hanya untuk mengisi masa lapangnya.

Untuk mengurangkan rasa bosan, abah membuat kerja-kerja tangan seperti membuat rehal & membuat sarung golok. Selama beberapa hari saya berada di kampung, dalam abah tak berapa nak sihat tu dia berjaya menyiapkan satu sarung golok...katanya itu adalah fisioterapi untuk tangan kanannya yang kebas-kebas dek serangan angin ahmar itu...

Ya, abah memang tak boleh duduk diam...

Salam sayang

0 comments:

Back to Top