0

Cakap Lepas

Salam semua,

Wah! rajin la saya update blog!

Kali ini saya ingin berkongsi cerita tentang cakap lepas pula. Sebenarnya saya bukanlah seorang yang jenis cakap semberono. Saya seorang yang agak 'pemalu'. Kenapa, tak percaya? Percayalah! Dan saya juga bukanlah seorang yang suka kompelin depan-depan. Oh hipokritnya!! Bukan. Saya bukan hipokrit, tapi saya nak jaga hati supaya tidak tersinggung dengan kata-kata saya. Saya akan cakap bila masa dan keadaan yang sesuai untuk saya berbuat demikian.

Ok, berbalik pada cerita 'Cakap Lepas' saya ini. Ini kisah tentang seorang rakan sekerja saya. Dia 'adik' yang muda 6 tahun daripada saya. Tapi dia ini jenis yang bercakap lepas. Kalau ada yang dia tak puas hati, dia akan cakap depan-depan orang itu. Bagus. Sekurang-kurangnya dia tak hipokrit. Tapi tahukah dia, sukakah orang itu? Akan sakitkah hati orang itu walau hakikatnya itulah kebenarannya? Kalau sekadar hanya berdua, pada saya okey juga, sekurang-kurangnya tak ada orang lain yang tahu. Tapi kalau depan orang lain juga? Bagaimana agaknya orang itu rasa? Mesti malukan?

Ok. Situasinya begini. Ada satu hari tu, saya pakai air bau aka perfume (kami orang Kelantan suka guna 'air bau' merujuk pada perfume =) ) Baunya agak lembut dan saya suka. Air bau yang Mek bawa balik dari Mekah. Saya tak la pakai banyak manapun sebab Mek hanya bagi pada saya sebotol kecil (lebih kurang setinggi 1.5 inci berdiameter 0.5 inci) Air bau yang tidak dicampur dengan alkohol pastinya.

Oh! sebelum itu, suka saya nak beritahu, dia selalu pakai wangian yang semerbak baunya, yang kadang-kadang akan buat saya jadi pening kepala dengan baunya itu. Bukan bau busuk, tapi baunya itu kadang-kadang menyucuk hidung! Dan adakalanya, bila saya datang ke pejabat, buka aje pintu office baunya itu sudah boleh saya hidu walaupun saya di tingkat bawah dan dia di tingkat 2. Dan saya boleh tahu dia sudah sampai kerana baunya sudah menerawang di sekitar pejabat kami! hehehe

Ok, berbalik pada kisah saya pula. Entah bagaimana dia kata saya bau semerbak. Pelik juga saya. Setahu saya, saya hanya mencalit sedikit sahaja di pergelangan tangan kanan saya dan saya sapunya pada tangan belah kiri dan selebihnya saya akan sapu pada baju kurung yang saya pakai. Hanya dengan secalit sahaja tau! Jadi tak mungkin baunya akan jadi semerbak, pada tanggapan sayalah! Tapi dia kompelin kata bau saya semerbak dan buat dia pening kepala. Masyallah tak ada niatpun saya nak buat begitu.

Oleh kerana tidak puas hati dengan komen dia tu, saya tanya pada rakan sekerja saya yang lain (3 orang semuanya) dan ketiga-tiga mereka kata tak baupun! (maksudnya tidak bau semerbak sebagaimana yang dia katakan). Dan waktu inilah saya cakap balik kat dia... 'Ooo kalau dia bau semerbak & saya pening kepala, saya tak kompelin pun!' dan memanglah dalam nada bergurau tapi saya harap dia faham maksud saya.

Eh! saya bau semerbak tak bila bersama kalian?? hehehehe

0 comments:

Back to Top